Smyckesbolaget backar rejält – men för grundaren går det bättre

Molly Rustas (från Instagram @mollyellenjewelry / @mollyrustas)

Molly Rustas kan unna sig en utdelning, tack vare det personliga varumärket.

Influencer Molly Rustas grundade under 2020 företaget Molly Ellen, ett smyckesvarumärke som gjorde sin första officiella lansering med en kollektion i början av 2022.

Under perioden juli 2021 till juni 2022, omsatte företaget 371 800 kronor. Nu visar den senaste årsredovisningen att företaget backar rejält, där omsättningen minskat med omkring hälften, till 184 163. Resultatet efter finansiella poster har däremot ökat något, från drygt 17 000 kronor till 25 500 kronor.

Nettoomsättningen avviker med cirka 50 procent. Detta beror på att jag inte kunnat lägga lika mycket tid på försäljningen som tidigare och lanseringen av en ny kollektion har blivit försenad, står det att läsa i en kommentar till företagets årsredovisning.

Molly Ellen är ett helägt dotterbolag till Molly Rustas bolag Me & Co AB, som fakturerar för Molly Rustas influencerverksamhet, och där är siffrorna mer stabila. Omsättningen landade på strax över miljonen, jämfört med knappt 1,3 miljoner förra året. Samtidigt ökade resultatet efter finansiella poster från 264 635 kronor till 514 732 kronor, sedan förra räkenskapsåret. Även Me & Co AB har ett brutet räkenskapsår som sträcker sig från juli till juni.

Med stabila siffror i moderbolaget kan influencern unna sig en utdelning på 590 000 kronor.