Snapchat inför föräldrakontroll – sätter krav på Snap Stars och media

”Vill skapa större transparens”.

Sociala medieappen Snapchat lanserar nu en ny funktion, som låter föräldrar sätta gränser för vilket innehåll deras barn kan se i Stories och Spotlight. Kontrollfunktionen ingår i verktyget ”Family Center” på plattformen.

För att förtydliga: På Stories kan användare se händelser från så kallade ”Snap Stars” – influencers som Snapchat valt ut – samt mediapartners, som till exempel NBC News och People. Och via Spotlight kan användare få tillgång till innehåll från medlemmar i Snapchat-communityt.

Den nya föräldrakontrollen låter föräldrar alltså att filtrera bort visst innehåll, från medieföretag eller stora kreatörer. För att aktivera funktionen måste en vuxen skapa ett Snapchat Family Center, som man sedan kopplar till ett användarkonto som ägs av en ungdom.

I samma veva som man lanserar den nämnda föräldrakontrollen, offentliggör Snapchat även riktlinjer och krav för offentligt innehåll som publiceras av medieföretag.

Snap har alltid haft dessa riktlinjer delade med mediapartners och Snap Stars. Men genom att göra dem allmänt kända och tillgängliga, så att vem som helst kan läsa dem, vill Snap skapa större transparens i förhållande till vilka standarder som gäller. Alla kommer nu att kunna sätta sig in i de ramar och standarder som gäller för offentligt riktat innehåll och vilka krav som ställs för att uppnå bredare spridning och räckvidd på Snapchat, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Med tiden kommer Snapchat att släppa fler föräldrafunktioner som ger vuxna mer insyn i hur deras tonåringar använder appen.