Intäktsdelning, nya Stories-format, AI-linser, Linktree-integration och mer.
Snapchat har hamnat i skuggan av framför allt Instagram och Tiktok. Definitivt om vi pratar som marknadsföringsplattform. Men det vill Snap förstås gärna ändra på. Därför presenterade Snapchat igår ett gäng nyheter, som hade mycket fokus på plattformens innehållsskapare.
Annonsintäkter för innehållsskapare
Efter ett ha testat funktionen för något år sedan breddar Snapchat nu möjligheten för innehållsskapare att ta del av intäkter från annonser som visas mellan Stories.
Nu kan Snapchat-användare som har minst 50 000 följare, har minst 25 miljoner Snap-visningar varje månad och som lägger upp minst 10 Stories per månad ”ha chans” att dra in pengar den här vägen. Återstår att se exakt vad ”ha chans” betyder i det här sammanhanget. Att annonserna placeras mellan Stories och inte inuti Stories är förstås för att Snap vill uppmuntra kreatörer att skapa mer innehåll.
Dessutom kommer Snapchat också att utöka möjligheterna att tjäna pengar på Spotlight, Snapchats Tiktok-klon.
Offentliga Stories
Snapchattare över 18 år kan välja att dela en story med vänner som vanligt eller skapa en offentlig story. En möjlighet att få större spridning för sin story utanför vänkretsen, alltså.
Två nya Stories-lägen: Communities och After Dark
Communities är en delad story som blir tillgänglig för alla på en och samma skola. Väldigt mycket ursprungs-Facebook över den. Kommer att rullas ut till högskolor kommande månad, men jag misstänker att det förmodligen är en funktion primärt för USA.
Mer intressant för oss är förmodligen After Dark. Ännu ett delat Stories-läge och ännu ett försök att kopiera BeReal – fast med en intressant twist. Det går bara att lägga till i en After Dark-story efter klockan 20. Och precis som i BeReal kan bara de som har bidragit till storyn se vad andra har lagt till.
Snap arbetar dessutom på det omvända: Early bird. Alltså motsvarande funktion för morgonpigga.
Interaktiva, delade AR-linser
En intressant ny lins är en som gör det möjligt för två Snapchat-vänner att… simma med varandra i havet. Men det är bara första steget mot mer kollaborativa linser där Snapchat-användare ska kunna spela spel och annat med varandra via Snapchat.
AI-linser
I februari lanserade Snapchat AI-assistenten My AI för prenumeranter på betalversionen Snapchat+. Nu blir My AI tillgänglig för alla användare, alltså inte bara plusprenumeranter, och den får ny funktionalitet.
Det kommer ”snart” gå att inkludera AI-boten i chattar med vänner – ungefär som hur Microsoft har byggt in Bings AI-bot i Skype – och funktionen får också stöd för visuella element. Det går med andra ord att interagera med boten med bild och inte bara text – och boten kan även svara med en bild. Den sistnämnda funktionen kommer först till Snapchat+.
Men det kanske mest intressanta i sammanhanget är generativa AI-linser. Linser som alltså ska gå att anpassa genom att användaren beskriver vad hen vill ändra på. Initialt kommer det bara att handla om en lins: Cosmic lens. Men med tanke på hur hett det är med ChatGPT och liknande AI-lösningar just nu så lär det rasa in linser som drar nytta av den här funktionaliteten.
Uppdateringar i Snap Map
Snapchats kartfunktion får ett nytt platsdelningsläge: Live Location. Det är en utbyggnad av funktionen som gör att det går att dela sin position med någon annan. Det nya läget gör att det går att dela sin plats permanent i bakgrunden, istället för som tidigare bara under en begränsad tid. Det är alltså Snapchats egen version av Apples Hitta min.
Vidare fylls Snap Map på med mer användargenererat innehåll via nya funktionen Place tags. Snap-kartan börjar visa upp videos från användare som har taggats upp med en viss plats. Ännu en möjlighet att få större spridning för sitt innehåll, alltså.
Kartan får stöd för fler 3D-element och visar lokala landmärken mer detaljerat. Den här funktionen rullas ut ”de kommande månaderna”.
Snap Map kommer även att fokusera mer på att tipsa och rekommendera om ställen som du borde upptäcka. Bland annat baserat på vad dina vänner har gjort.
Linktree-stöd
Bara dagar efter det att Instagram kanske dödade Linktree i och med de nu tillåter upp till fem länkar i profilen så lägger Snapchat till just Linktree-stöd. Det blir alltså möjligt för Snapchat-användare att enklare marknadsföra sin närvaro på andra plattformar.
Ny planeringsfunktion
Det ska bli enklare att styra hur, när och var innehåll visas i Snapchat. Det innebär bland annat också utökad statistik för innehåll som läggs till i en offentlig profil.
Nytt aktivitetscenter
Snapchat får en ny samlingsplats som ska göra det enklare att hålla reda på vad ens vänner gör. Genom att svepa ned från kameran så ska det gå att se var vänner är på Snap Map, om någon fyller år och andra notifieringar.
Friendship Flashbacks: delat minnesformat
Memories-funktionen, som påminner om vad man gjorde för ett år sedan, får även den ett delat format. Snapchat plockar från snaps mellan två vänner och visar upp vad vad som var på gång då.
Uppdaterade Bitmojis
Sist men inte minst: Snapchats Bitmoji-avatarer ska få en ny ”mer uttrycksfull” stil med ”realistiska dimensioner”. Vi får se var det mer i detalj innebär när det landar lite längre fram.