Splay One närmar sig vinst – krossat 130 miljoner i intäkter: ”Väl positionerade”

Jonna Säll, VD för Splay One (Foto Linkedin)

”Efterfrågan från kunder och användare ökar”.

Youtube- och influencernätverket Splay One har summerat siffrorna för 2021, och de visar på en blygsam intäktsökning. Omsättningen har nämligen stigit med drygt fyra procent till 130 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Ny VD hos influencernätverket – hon tar över hos Splay One

Rörelseresultatet ligger kvar på minussidan, men har förbättrats väsentligt under perioden. Förlusten har gått från tidigare minus 7,2 miljoner kronor, till cirka minus 300 000 kronor i fjol.

Bolaget ser positivt på utvecklingen då man står väl positionerade för att växa och ta nya marknadsandelar, samtidigt som omsättning och lönsamhet förväntas öka. Youtube och andra digitala plattformar fortsätter att växa, samtidigt som efterfrågan från kunder och användare ökar. Något som ger en positiv syn på framtiden för Splay One, skriver företaget i rapporten.

En viktigt händelse under 2021, som är värd att ha med sig, ägde rum i april 2021. Då förvärvades Splay One av mediebolaget Caybon, som omsätter runt en miljard kronor och har 500 anställda på 14 kontor i Europa och Nordamerika.

LÄS ÄVEN: Splay One om planerna efter ägarskiftet: ”Vår strategi är att göra vår grej”

Förvärvet har inte inneburit någon väsentlig förändring av bolagets verksamhet eller inriktning, klargör Splay One i rapporten.