ST-läkaren gör succé på Tiktok: ”Min röst kommer aldrig att vara till salu”

Dr. Tracy Ghattas

De flesta kreatörer på sociala medier jobbar med att antingen skapa innehåll som inspirerar eller är underhållande. Speciellt när vi blickar mot toppen där de mest framgångsrika profilerna befinner sig.

De är ofta nischade inom till exempel mode, skönhet, inredning eller träning, och blandar inspirerande innehåll med marknadsföring. Eller är verksamma inom den humoristiska kategorin och blandar sketcher med samarbeten.

För ett år sedan skapade Tracy Ghattas ett konto på den växande plattformen Tiktok. Hon var ingen känd profil på sociala medier, och drev sedan tidigare endast ett privat konto på Instagram där hon höll kontakten med sina vänner och la upp bilder från sin vardag, som ST-läkare på en vårdcentral i Stockholms-området.

Min vän uppmanade mig att börja med TikTok. Hon ansåg att det saknades någon med läkarkompetens på plattformen, som kunde sprida kunskap. Det tog lite tid att övertala mig, jag var inte helt såld på idén från början. Men till slut, i december 2020, publicerade jag min första video, säger Tracy till Influens.se.

Kanalen blev snabbt populär och innehållet spreds fort på plattformen. Idag har Dr.Tracy, som hon heter på plattformen, närmare 77 000 följare på Tiktok. Hon folkbildar den nya generationen inom hälsa och pratar om allt från nässpraysberoende, sömnsvårigheter och vad olika färg på snor betyder till ”fun facts” inom medicin, på ett lättsamt och enkelt sätt.

Och responsen har varit över förväntan. Förutom en växande följarskara, som ökar varje dag, har unga har hört av sig till Tracy och sagt att hon inspirerat dem till att bli läkare eller sjuksköterskor.

Hur vill du att din kanal ska utvecklas?

I slutändan så är det viktigaste att få fram budskapet. Tankar om att utveckla vården, så att den passar det mer moderna samhället, har också börjat komma, säger Tracy och tillägger:

Det finns många sätt som man hade kunnat sprida kunskap och information på, men jag tror inte att vården har fokuserat så mycket på det. 1177 är en helt fantastisk sajt, men jag ser att det fortfarande finns många utvecklingsmöjligheter där. Sidan har all relevant och viktig information och täcker alla tänkbara områden. Men problemet är att de flesta, som inte jobbar inom vården, inte vet vad de ska söka på och om de hittar rätt så orkar de inte läsa så mycket text. Då tänker jag att en video kanske är bättre? Eller något annat format som gör det är enklare att ta till sig informationen och få svar på vissa frågor som inte alltid behöver konsulteras med läkare.

Tracys Tiktok-kanal växer snabbt, med mellan hundratals till tusentals följare om dagen. Något som hon menar beror på regelbunden uppladdning av nytt innehåll. En ny video eller en livesändning bidrar till att följarsakaran ökar, men om hon inte lägger upp något en dag så står följarantalet stilla eller tappar ett par hundra.

Hur ser strategin ut för din kanal?

Det finns egentligen ingen strategi. Men jag har börjat lägga ut mina Tiktok-videor på Instagram nu också, så att de som inte har Tiktok kan ta del av mitt innehåll. Det har gett en del, och sen har jag även börjat bli inbjuden till de traditionella mediekanalerna så som tidningar och tv. Inom kort ska jag även gästa ett radioprogram. Jag tar det som det kommer, och tänker inte aktivt på att öka min räckvidd. Men som det ser ut idag så funkar tydligen bristen på strategi också, säger Tracy skämtsamt.

Ser du dig själv som en influencer?

Jag har alltid och kommer alltid att se mig som en läkare först. Inte för att influencertiteln är mindre bra, men mitt driv kommer från min kärlek till vård, hälsa och viljan att hjälpa andra.

Om jag i framtiden utvecklas till en hybrid av de båda, är en annan femma. Men än så länge har den mixen inte riktigt hänt.

Kommer du att tacka ja till samarbeten? 

Vissa samarbeten går bra, framför allt om det innebär att hjälpa till att sprida nyttig eller viktig information till mina följare. Jag kommer dock aldrig tacka ja till något som jag själv inte står för. Min röst kommer aldrig att vara ”till salu” med andra ord, avslutar Tracy Ghattas.