Svart på vitt: Djerf Avenue slog prognosen – omsatte nära 370 miljoner

Grundarduon Rasmus Johansson och Matilda Djerf (Foto: djerfavenue.com)

Förbereder sig på ännu större försäljningsvolymer.

För några månader sedan spådde Matilda Djerfs modevarumärke Djerf Avenue att omsättning för 2022 skulle landa på runt 350 miljoner kronor. En siffra som kan jämföras med 82 miljoner kronor året innan.

Då var de officiella siffrorna inte sammanställda och publicerade. Men det är de nu.

Enligt ett färsk bokslut, som Breakit har tagit del av, redovisade bolaget en omsättning på 369 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning om 350 procent. Rörelsevinsten uppgick samtidigt till 124 miljoner kronor, jämfört med 27 miljoner föregående år. En ökning med 360 procent.

LÄS ÄVEN: Djerf Avenues första svenska butiksöppning: ”Köade i timmar”

”Tillväxten 2022 är fortsatt expansiv, såväl omsättning som resultat ökar kraftigt jämfört med tidigare år”, summerar bolaget i rapporten. Men det man också delar är att modevarumärket gjorde omfattande investeringar i sin it-infrastruktur under året. Bland annat har man satsat på en ny e-handelsplattform för att kunna ”hantera framtida större försäljningsvolymer”.

Något annat som ökat under året är antalet medarbetare, som gick från 8 till 18 stycken enligt bokslutet. Vid årets slut ska man dock ha haft 29 anställda, skriver Djerf Avenue.

Personantalet uppgår till 29 anställda vid periodens slut vilket inneburit förstärkningar inom samtliga funktioner inom bolaget, därigenom har produktsortimentet successivt kunnat utökas. Samtidigt har fler leverantörer engagerats för att minska enskilt beroende.