”Kräver en grundlig fingertoppskänsla”.
Det australiensiska hårmärket Kevin Murphy finns idag på över 50 olika marknader i världen. Men nu vill varumärket fånga upp fler kunder via sociala medier och influencer marketing.
Till en början är siktet inställt på Australien och Amerika, men de som ska hjälpa företaget med allt från strategi till profilval är svenska byrå-duon Cube och Collabs, som båda ingår i Syncro-gruppen.
Efter en noggrann urvalsprocess har vi valt Cube som partner för kommande produktlanseringar då de visat på hög nivå av kreativ höjd, en god förståelse för vårt varumärke, våra affärsmål och hur dessa kan förstärkas ytterligare genom strategisk influencer marketing. Genom att addera Collabs plattform i samarbetet skapas möjligheten att samla både strategi och taktisk inriktning från ett och samma ställe – oavsett marknad, säger Rasmus Møller Haarbye, Global Digital Director på Kevin Murphy, i ett pressmeddelande.
I samarbetet ingår att stötta Kevin Murphys digitala närvaro via en influencer marketing-strategi via plattformarna Instagram och Tiktok. Materialet, som ska tas fram med fokus på de amerikanska och australiensiska marknaderna, kan varumärket även använda i sina egna kanaler både lokalt och globalt.
Vi är väldigt glada över det stora förtroende som vi fått från Kevin Murphy. Det är en kund som kräver en grundlig fingertoppskänsla när det kommer till innehåll och profilval i relation till deras etablerade och exklusiva positionering på marknaden, säger Denise Mehta, Head of Brand Solutions på Cube.
Märket Kevin Murphy grundades av den internationellt hyllade hårstylisten med samma namn, som kommer från Melbourne. Hans karriär drog igång för över 20 år sedan och har under de åren anlitats av de största modehusen för att leda hårstylingteam under fotograferingar och shower. Idag beskrivs han ofta som en ”ikonisk stylist”, och hårmärket driver han sedan år 2003.
Partnerskapet mellan Cube, Collabs och Kevin Murphy startar officiellt under första kvartalet kommande år.
Att kunna arbeta kreativt, storskaligt och på en global nivå, där kombinationen av Cubes byråverksamhet och Collabs plattform utgör ett helhetskoncept, är helt i linje med hur vi har utvecklat vårt globala erbjudande. Där ser vi att vi fyller ett tomrum som marknaden efterfrågat, avslutar Denise Mehta.