”The Office”-konceptet funkade – duon tredubblade omsättningen på ett år

”Hoppas att det här året ska bli ännu bättre”.

Den norska influencern Oskar Westerlin, främst aktiv på Instagram och Youtube, beskrivs ofta som en av landets största profiler på sociala medier. Men förutom kanaler på de sociala plattformarna driver han även podcasten och Youtube-konceptet ”Kontoret show” inspirerat av tv-serien The Office, tillsammans med sin kollega Jørgen Fjeldberg.

Ett projekt som duon år 2020 bestämde sig för att storsatsa på och öppnade därför aktiebolaget Fjeldberg och Westerlin AS tillsammans. En satsning som snabbt visade sig bära frukt.

Under 2022 nästan tredubblades företagets omsättning och gick från cirka 2,4 miljoner till över 6,5 miljoner. Årsresultatet landade samtidigt på över 2,6 miljoner. Det skriver sajten E24.

Intäkterna kommer främst från annonser, men även från olika tv-framträdanden. Men trots den stora ökningen i fjol, är duon fokuserad på att slå 10-miljonervallen i år.

Vi är väldigt nöjda med fjolåret. Vi har skalat upp verksamheten sakta men säkert sedan vi startade. Men även om vi är väldigt nöjda så hoppas vi att det här året ska bli ännu bättre, säger Jørgen Fjeldberg.

Oskar och Jørgen äger hälften av aktierna i bolaget. Parallellt driver Oskar även ett eget bolag som sköter hans influencerverksamhet, men intäkter från uppdrag kopplade till det gemensamma konceptet går via det gemensamma bolaget.

När Oskar gör samarbeten så gör han det åt vårt företag, förklarar Jørgen Fjeldberg som inte har en lika stor närvaro på de sociala plattformarna.

Men bolaget drivs inte bara av Oskar och Jørgen. Under förra året ökade antalet anställda från tre till nio. Vilket bidrog till att lönekostnaderna landade på drygt 2,1 miljoner norska kronor – en miljon mer än föregående år.

Jag och Oskar plockar ut relativt rimliga löner. Vi tar alltid ut samma summa i lön, och förra året var det cirka 534 000. Resten av lönekostnaderna fördelas på de övriga anställda i företaget, säger Jørgen Fjeldberg.