Therese Lindgren är en av Sveriges största influencers. Hon har 1 miljon följare på Instagram – och lika många följare på Youtube. Hennes bolag Therese Lindgren AB omsatte 2020 19,3 miljoner kronor, mot 18,1 miljoner året innan.
För fem år sedan lanserade hon sitt eget varumärke Indy Beauty, som säljs av en rad återförsäljare, bland annat Lyko, Åhléns och de flesta apotekshandlare.
I dag onsdag skriver hon på sin Instagram att hon har bestämt sig för att sälja varumärket.
För fem år sedan startade jag Indy Beauty och då var det för att jag, och många av er, saknade veganska skönhetsprodukter. Med Indy Beauty har jag, tillsammans med er, haft möjlighet att ta fram produkter som varit med och förändrat en hel bransch och satt vegansk skönhet på kartan, skriver hon i inlägget.
Enligt Therese Lindgren var det för fem år sedan omöjligt att hitta veganska skönhetsprodukter.
Inte ens när man mejlade företagen kunde eller ville de berätta vilka produkter som innehöll animalier, medan det i dag snarare är regel än undantag att varumärken kommunicerar vilka produkter som är veganska eller inte, fortsätter hon och tillägger:
Jag vågar påstå att Indy Beauty har haft ett finger med i spelet när det kommer till den här förändringen, och över det är jag så jävla stolt.
Hon säger att det har varit en fantastisk resa med varumärket, men att det ”nu har blivit dags för mig att gå vidare”.
Vem är då köparen? Jo, det är CCS Skincare Brands AB. Bolaget har tidigare gjort samarbeten med Indy Beauty och omsatte 2020 drygt 85 miljoner. CCS har även flera andra hudvårdsserier på bland annat svenska apotek.
De kommer att fortsätta att utveckla Indy Beauty, baserat på samma värderingar och krav på kvalitet, etik och transparens, som är förknippat med varumärket idag, skriver Therese Lindgren och fortsätter:
Jag kommer att fortsätta att vara ansiktet utåt för Indy Beauty en tid framöver, men inte i form av delägare. Det här gjorde vi bra hörni.
Vad prislappen uppgår till framgår inte. Therese Lindgren avslöjar inte heller varför hon säljer varumärket.