Therése Lindgren om att jobba pro bono: ”Det ena utesluter inte det andra”

Therése Lindgren

Profilen och Hundstallet i nytt samarbete.

Sedan ett år tillbaka har Hundstallet fått ytterligare ett syfte, vilket inkluderar att driva opinion och att lyfta frågor i samhället som rör alla hundar i samhället. Något som fått Hundstallet att se sig om efter kreativa sätt att nå ut.

Genom den här kampanjen får vi möjligheten att sprida kunskapen via influencers egna erfarenheter, utmaningar och fina stunder med hundar. Men också hur vi jobbar med att förbättra hundvälfärden och hur det faktiskt ser ut i samhället när det kommer till just hundar, säger Erika Garmelius, Kommunikationsansvarig för Hundstallet.

Hon säger att hon är glad att det är så många som velat vara med och som verkligen brinner för att ge hundar en andra chans, så som Hundstallet gör.

Therése Lindgren om självklarheten att säga ja

En av profilerna som Hundstallet samarbetar med är Therése Lindgren, en veteran inom influencerbranschen som har 1 miljon följare på Instagram och ofta pratar om djurrättsfrågor. Hon har tidigare samarbetat med Hundstallet och för henne var det självklart att tacka ja.

Det finns ju en jättestor välvilja ute bland hundägare, man vill göra rätt och man vill det bästa för sin hund. Jag uppfattar det som att de allra flesta, till skillnad mot vad man kanske kan tro om man besöker olika Facebookgrupper, är jätteöppna för att ta emot tips och råd, säger Therése Lindgren till Influens.

Influencern får ofta själv många frågor av sina följare som rör just hundar, men även djur i allmänhet.  

Så folk vill ju verkligen ta emot tips och då känns det så himla skönt för mig att kunna få göra det med Hundstallet i ryggen. För det är svårt att som privat hundägare veta vilken källa man ska lita på. Jag hänger mycket i olika grupper på Facebook och ibland får man ju råd som verkligen kan vara direkt skadliga för hundar, eller för vilka djur som helst.

Influencern, som också grundat stiftelsen Svenska djurfonden, vet att intresset för djur och djurrättsfrågor är stort bland hennes följare. När Influens frågar om hur Hundstallet har tänkt kring valet av influencers, var Therése Lindgren självklar. Men de har också samarbetet med andra profiler.

Vi delar samma intresse och vill sprida kunskap, men också på något sätt uppmärksamma alla hundar i samhället. Sen har vi har gjort tidigare kampanjer då och där har vi tänkt väldigt brett just för att nå ut till så många som möjligt. Så det har varit allt från etablerade profiler som Therese till mindre konton, alltså hundkonton, som gör det här på fritiden, säger Erika Garmelius och fortsätter: 

Samtidigt är det ju såklart jätteviktigt att de vi samarbetar med delar vår syn på hur vi ser på hundar, vilka metoder vi tror på och vårt arbete i stort.

Kampanjen görs pro bono

Hundstallet är en ideell organisation som kan hjälpa och omplacera hundar, tack vare gåvor från privatpersoner och företag. Så hur finansierar man då en influencer marketing-kampanj med en influencer som Therése Lindgren? En profil med över en miljon följare och ett starkt varumärke som i flera år kunnat leva på sina sociala medier. Svaret är: pro bono.

Alla våra influencerkampanjer görs helt pro bono, alltså obetalt och det är verkligen helt fantastiskt att man som influencer vill göra det, säger Erika Garmelius.

Influencer marketing förknippas ofta med konsumtion och intäkter, men Therése Lindgren har sedan tidigare valt att begränsa vilka hon arbetar med. Bland annat har hon valt att tacka nej till alla samarbeten som rör fast fashion och hon har också valt att satsa allt mer på sina hjärtefrågor och hållbara samarbeten. När hon grundade stiftelsen Svenska djurfonden gick hon själv in och donerade 5 miljoner kronor. 

Influens frågar henne om det är möjligt att göra karriär som influencer på de premisserna. Går det att tjäna pengar och samtidigt vara hållbar och göra pro bono-kampanjer för det man brinner för?

Jag vet inte. Det ena utesluter inte det andra. Jag tänker att man kan göra samarbeten och annonssamarbeten där man tjänar pengar men samtidigt göra det med ett hållbarhetstänk, och att ägna sig åt sådana här pro bono-kampanjer. Jag tror det, säger hon och fortsätter:

För mig har det i alla fall varit så att när jag har stängt vissa dörrar så öppnas istället några andra. När man inte vill jobba med fast fashion-företag så finns det många företag som blir mycket mer intresserade av att jobba med mig för att vi delar samma bild och värdegrunder. Så jag tror verkligen att det går.

Viktigt att använda plattformen till någonting bra

För Hundstallet finns det långt många fler värden än bara intäkter och konsumtion. För dem är syftet med kampanjen att sprida kunskap och nå ut i flera kanaler än sina egna, något Therése Lindgren är glad att kunna bidra med.

För min del är det superviktigt att hela tiden använda min plattform till att göra någonting bra som jag är stolt över och ta tillvara på det här fönstret som jag har till så många människor. Och djurvälfärd generellt är ju min stora hjärtefråga och passion i livet. Så jag är bara jätteglad att jag får jobba med sådana här frågor, det är jättekul.