Oro för att användare börjar tröttna.
Tiktoks framgångar har som bekant mycket byggt på tjänstens algoritm, som är vass på att ge användarna mer av exakt det de är intresserade av. Det har gjort att användarna sitter som klistrade hur länge som helst, men också att flödet kan bli väldigt likriktat.
Ett problem då är vad som händer den dag när en användare tröttnar på att se samma utmaning om och om igen. Eller inte längre är intresserad av ett visst slags innehåll.
Eftersom Tiktok fortsätter mata på med samma slags innehåll så finns det då en risk att folk helt enkelt slutar använda Tiktok och – ve och fasa – kanske går till Instagram istället. Eller gör något helt annat.
Tillbaka till ruta ett
För att minimera den här risken så rullar Tiktok nu ut en ny funktion: en återställningsknapp. Ett sätt att nollställa innehållet i For you-flödet och börja om från början.
Den här funktionen gör det möjligt att se innehållet i For you-flödet som om de precis hade börjat använda Tiktok. Vårt rekommendationssystem kommer sedan börja visa innehåll baserat på nya interaktioner, skriver Tiktok i ett blogginlägg.
Det här kan låta som en basal funktion, men är ett försök att ta sig an något som alla rekommendationstjänster tampas med.
Mindre smakar mer
Det är numer rätt lätt att känna av vad en användare är intresserad av och visa mer av den sortens innehåll. Men det är däremot desto svårare att identifiera när en användare inte längre vill ha mer av samma. Att förstå vad användaren istället vill ha.
Tiktoks nya funktion är ett rätt drastiskt och samtidigt enkelt sätt att försöka ta sig an det här.