Tiktok flyttar fram positionerna – vill ta Googles plats

Inte bara Youtube som får se upp.

Ibland kan stora förändringar dölja sig bakom väldigt små detaljer. Som Tiktoks senaste drag för att utmana Google: en sökwidget för iPhone.

Det vi pratar om är en lösning som gör det möjligt att söka direkt i Tiktok från iPhonens hemskärm, utan att först behöva öppna Tiktok-appen.

Så ja. Vi pratar om något som kan spara användarna kanske fem sekunder jämfört med att först öppna Tiktok och sedan använda den vanliga sökrutan. Men det symboliska värdet här är desto större.

Tiktok har sedan tidigare andra widgets för iPhone, som visar vad som trendar just nu. Men det är något som är mer självklart när det gäller just Tiktok, som alltid mest har byggt på att du öppnar appen och tittar på det som algoritmen lyfter fram åt dig.

Social SEO allt viktigare

Däremot har vi sett en förändring i användarbeteende, där allt fler unga vänder sig till sociala plattformar som Instagram och just Tiktok när de vill söka efter information. Något som till och med Google har erkänt. Det här är en utveckling som Tiktok förstås gärna ser fortsätta.

Därför ger de nu sina användare möjlighet att lägga till en sökruta direkt på hemskärmen i mobilen. Som en ständig påminnelse om att det är Tiktok som gäller när man vill söka.

Gränsen mellan sociala medier och SEO fortsätter alltså att suddas ut. Och det blir allt viktigare att se över sin sökstrategi och sin söknärvaro även på plattformar som Tiktok.