Tiktok gör det enklare att hitta rätt ljud – släpper ny funktion

”Enklare att skapa engagerande innehåll”.

Musik är som bekant en viktig del i Tiktoks framgångar och nu vill Tiktok göra det enklare för företag att hitta musik till sina tiktoks. Därför släpper plattformen nu den nya ljudsamlingen Sounds for business.

Sounds for business är en blandning av musik och andra ljud som är tänkta att fungera som ljudmallar.

En spellista på 10 anpassade ljud som uppmanar Tiktok-gemenskapen att visa upp sina mest populära produkter, förpacknings- och fraktprocesser, anledningar att handla småskaligt och andra vägledande tips, som Tiktok själva sammanfattar det.

Det är alltså mycket fokus på att uppmuntra människor att handla, vilket inte är särskilt förvånande med tanke på Tiktoks allt större ambitioner att bli en viktig e-handelsplattform. Vi kan nog anta att samlingen kommer att utökas med fler ljud och mer musik framöver.

Samtliga ljud har alla rättigheter på plats, så de kan användas fritt på Tiktok utan att man behöver ordna några separata rättigheter, vilket annars ofta kan vara en utmaning när det kommer till musik.

Sounds for business-samlingen bor i Tiktoks kommersiella musikbibliotek och kan användas för både organiskt och köpt innehåll.