Tiktok höjer pulsen hos annonsörerna – presenterar nytt premiumformat

Maxa synligheten med säkra placeringar.

Nu hoppas Tiktok kunna kapa åt sig ännu större andel av annonspengarna genom ett nytt annonsformat: Pulse Premiere. Det är ett nytt premiumformat, som därmed alltså är tänkt att kosta mer än de genomsnittliga Tiktok-annonserna.

Koppla annonser till proffsinnehåll och stora händelser

Det handlar om att Tiktok har inlett samarbete med ett antal stora mediebolag, som NBCU, Condé Nast och Buzzfeed, som innebär att Tiktok nu börjar erbjuda annonsplacering efter innehåll från dessa.

Det nya formatet kan också kopplas till stora händelser, som VM-finaler. Därför är det ingen slump att även namn som Major League Soccer återfinns i listan över samarbetspartners.

Tiktok introducerar också Max pulse, som ska göra det möjligt att köpa annonser intill de fyra procent innehåll som trendar absolut bäst vid en given tidpunkt, oavsett kategori. Då handlar det inte bara om innehåll från Tiktoks Premiere-partners.

Varumärkessäkrade annonsplaceringar

Tanken är att de annonsörer som väljer den här, dyrare Pulse Premiere-placeringen får två fördelar. Den ena är att annonser syns i samband med professionellt innehåll med hyfsat tydliga målgrupper och den andra är att annonserna hamnar tillsammans med ”säkert” innehåll, som så att säga har kvalitetssäkrats av Tiktok.

Inte minst det sista är en viktig fråga för plattformar som bygger på användargenererat innehåll. Det är bara att fråga Youtube och Facebook som för några år sedan båda drabbades av annonsbojkotter för att annonser visades i samband med hatinnehåll.

Pulse Premiere rullas ut i USA under andra halvan av året och andra marknader ”följer sedan”. Vi vet med andra ord i dagsläget inte när det nya formatet landar hos oss.