TikTok om Community Commerce: “Våra kreatörer gör underhållning av nästan allt”

Liv Sandberg, vd TikTok Nordics och Emma Thorp, vd Publicis Sverige.

Hashtaggen #TikTokMadeMeBuyIt har i skrivande stund 4,4 miljarder visningar och detta visar förstås på kraften sociala medier och influencers har på e-handeln. En viral video med en produkt kan snabbt göra den så populär att den bara flyger av hyllorna hos alla som säljer den. När en influencer gör ett eget produktsläpp så brukar ju också samma effekt uppdaga sig och inte sällan tar de produkterna slut på några timmar.

Som vi har sett gång på gång har TikTok-communityt en makalös förmåga att få produkter att bli virala och sälja slut nästan omedelbart, säger Liv Sandberg, vd Global Business Solutions på TikTok Nordics.

“De otroliga shoppingmöjligheterna”

Nu meddelar TikTok att de vill utnyttja detta med Community Commerce och se till att varumärken, som behöver lite hjälp på traven, också kan haka på fenomenet. Detta ska man göra tillsammans med kommunikationsgruppen Publicis Groupe.

Genom att samarbeta med en global kraft inom commerce och media som Publicis Groupe, ger vi ett stort antal varumärken verktygen för att dra nytta av de otroliga shoppingmöjligheterna som finns på TikTok, säger Liv Sandberg.

Annons:
Annons:

Publicis Groupe ska nu också få tillgång till nya verktyg som TikTok planerar att erbjuda.

Som TikToks Founding Commerce Agency-partner har vi på Publicis en unik möjlighet att ge våra kunder förstahandstillgång till nya produkter, funktioner och insikter på plattformen. Commerce är ett viktigt fokus- och tillväxtområde för Publicis; vi ser fram emot att samarbeta närmare med TikTok för att hjälpa våra kunder att utnyttja kraften i Community Commerce, säger Emma Thorp, vd Publicis Groupe Sverige.

“Kan inte dela specifika detaljer”

Vi frågade TikTok vad det är för ”nya produkter och kreativa annonslösningar” som planeras och som Publicis kommer att få första tjing på.

Vi tittar alltid på sätt att förbättra upplevelsen för våra användare och testar regelbundet nya funktioner som inspirerar till kreativitet, ger glädje och förbättrar TikTok-upplevelsen. Även om vi inte kan dela specifika detaljer just nu älskar vårt community att hitta produkter från deras favoritkreatörer och varumärken, och vi är exalterade över att fortsatt utveckla den upplevelsen för dem, säger en talesperson för TikTok Nordics.

TikTok hoppas nu att fler varumärken kommer att välja att nå ut via jättens sociala nätverk och göra det till en del av marknadsföringsmixen.

Det finns otaliga möjligheter att dra nytta av i vårt stora kreativa community och vi är glada över att få samarbeta med en gigant inom marknadsföring och shopping som Publicis för att utbilda varumärken i hur man på ett autentiskt sätt kan anamma shoppingtrender på TikTok.

Hur ser ni på TikTok på denna trend?

Som alltid på vår plattform gör våra kreatörer underhållning av nästan allt. Hashtaggen #TikTokMadeMeBuyIt med 4 miljarder visningar, och Community Commerce är en blandning av gemenskap, underhållning och shopping som gör produktupptäckter så unika på TikTok.