TikTok om sina planer för Sverige: ”Kommer att se världsklassinnehåll”

Liv Sandberg

Fokuserar på annonsörerna.

I mitten av mars öppnade TikTok sitt nordiska kontor i Stockholm. Den snabbväxande sociala medieplattformen bekräftade i samband med detta att man nu kommer att storsatsa på att utveckla den svenska marknaden.

Fokuset kommer dock att läggas på annonsörerna i första hand. Målet är att hjälpa företag att nå ut i det sociala nätverket.

Vi svenskar är internationellt kända för utmärkt reklam och jag är säker på att vi snart kommer att se världsklassinnehåll på TikTok, också från nordiska annonsörer, säger Liv Sandberg, Managing Director på TikTok i Norden, till nyhetssajten Ehandel.

På vårt lanseringsevenemang deltog hundratals annonsörer och vi är överväldigade av den responsen vi har fått. Vi är väldigt glada att så många företag vill skapa TikToks istället för traditionella annonser.

Enligt företaget har intresset för TikTok ”exploderat i Sverige” de senaste åren och man förväntar sig att det kommer att öka ännu mer framöver.

Bara i Europa har TikTok mer än 100 miljoner användare, varav en stor del är just varumärken och företag. Som de flesta plattformar erbjuder TikTok flera olika annonsmöjligheter men många aktörer väljer att driva ett organiskt TikTok-konto för sin verksamhet, utan att betala för någon annonsering.

Vi älskar kreativa människor och inspirerande företag och kommer alltid att uppmuntra kreativitet och välkomnar varmt varumärken, företag och annonsörer att gå med på TikTok, säger Liv Sandberg.

Det är fantastiskt att e-handlare bygger sin verksamhet organiskt hos oss. En av huvuduppgifterna för vårt svenska team är att stödja kunder i utvecklingen av deras närvaro och marknadsföring på TikTok.