Tiktok utmanar – vill att användare ska göra annonsörernas jobb

Ännu ett sätt för kreatörer att tjäna pengar.

Hur får man användarna att göra annonsörernas jobb? Man skapar en utmaning förstås! Precis så verkar Tiktok ha resonerat när de nu börjar testa den nya lösningen Tiktok Creative Challenge.

Creative Challenge är Tiktoks försök att slå två flugor i en smäll. Innehållsskapare får ännu ett sätt att tjäna pengar och företag får hjälp med att komma på annonser, till en potentiellt lägre kostnad.

Den nya tjänsten liknar Tiktoks Creator Fund, men pengarna kommer alltså från annonsörer istället för Tiktok. Företag lägger upp en brief för en annons och kreatörer kan sedan ladda upp en video som svar på utmaningen.

Ingen garanterad summa

Företaget som har lagt upp ”annonsutmaningen” kan sedan välja bland de inkomna klippen. Den kreatör som ligger bakom det vinnande bidraget kan sedan tjäna pengar baserat på olika engagemangsparametrar, som visningar, klick och konverteringar.

Det finns alltså ingen garanti att en kreatör kommer att bli vald och därmed tjäna pengar på sitt klipp och det finns heller ingen garanterad summa för det innehåll som väljs.

Fördelen för kreatören ska vara en enklare process kopplat till det avtalsmässiga – att annonsörer och kreatörer inte måste komma överens om de här bitarna på förhand.

Tillgång till mentorprogram

Intressant nog så hamnar inte Creator Challenge-klipp i användarens profil, utan visas bara som en annons i For You-flödet. Lite oklart hur Tiktok har resonerat här, om tanken är att det ska kreatörerna mer frihet att skapa innehåll som inte passar in där, eller om företag på så sätt ska kunna känna att de mer ”äger” innehållet.

Creator Challenge börjar testas med några ”utvalda varumärken”, är öppet för alla användare som är minst 18 år gamla och har minst 50 000 följare på Tiktok. De som bjuds in att delta i det nya programmet får också tillgång till en särskild Creator Community-grupp och ett mentorprogram för att vässa sina förmågor ytterligare.