Tiktok vill bli Netflix – nytt sätt att tjäna pengar på innehåll

Mer fokus på premiuminnehåll.

I takt med att framför allt Meta och Google har tagit fram egna Tiktok-kopior så har Tiktok själva satsat allt mer på längre videoinnehåll. Nu är det dags för nästa steg: Series.

Series är ungefär vad det låter som. Möjlighet att skapa ett pärlband av innehåll som användare kan ta del av. Upp till 80 avsnitt som vart och ett kan vara upp till 20 minuter långt.

Men så finns det ännu en sak som är tänkt att locka innehållsskapare. En serie går att lägga bakom betalvägg, vilket gör att en den som är sugen att bingetitta kan låsa upp alla avsnitt på en gång. Priset sätter den som har skapat innehållet. Det går att köpa direkt från en video eller från serieskaparens profilsida.

Series är initialt tillgängligt för ”utvalda innehållssskapare”. I sin presentation av funktionen så lägger Tiktok mycket vikt vid att det ska handla om ”premiuminnehåll”, vilket säger en del om den ambitionsnivå de förväntar sig från de som släpps in.

I takt med att kampen om innehållsskapare blir allt hårdare så blir det också allt viktigare att erbjuda attraktiva sätt att kunna tjäna pengar på sitt innehåll.

Och att Tiktok erbjuder maxgränsen 20 minuter per avsnitt visar att de steppar upp sina ambitioner att konkurrera med Youtube.