Tiktok vill öka effekten – nytt sätt att tjäna pengar på innehåll

Kopierar Snapchat.

De stora plattformarna kämpar med näbbar och klor för att locka kreatörer. Inte minst genom att erbjuda sätt att tjäna pengar på innehåll. Nu öppnar Tiktok ännu en pengakran: Effect Creator Awards.

Effect Creator Awards är en ny kreatörsfond som belönar populära effekter som användare har skapat via Tiktoks AR-utvecklarplattform Effect House. I ett första skede består fonden av 6 miljoner dollar.

En effekt som har använts i 500 000 unika videor inom en nittiodagarsperiod ger motsvarande 700 dollar till den som skapade effekten. Därefter utgår 140 dollar varje gång som ytterligare 100 000 videor använder effekten inom samma tidsperiod.

Inte i Sverige än

Det nya programmet är tillgängligt i USA, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien. I dagsläget finns ingen information om när programmet kan landa i Sverige.

Med sin nya satsning kopierar Tiktok Snapchat, som erbjuder AR-linsskapare liknande ersättning för sitt arbete. Vi kan därför anta att Tiktok har ungefär samma planer för sina AR-effekter.

Med andra ord att även Tiktoks effekter kommer att bli allt mer kommersialiserade, inte minst när det kommer till annonsering och shopping.