Tjäna pengar på Reels – nya regler gör det enklare

Kreatörer ska kunna fokusera mer på innehållet.

Ifall det är någon som har missat det så satsar Meta… en del på Reels just nu. Sin Tiktok-kopia, alltså. Så fort Mark Zuckerberg och gänget får chans så lyfter de fram kortvideoformatet. Däremot har Reels en svaghet: Meta har haft det svårare att tjäna pengar jämfört med de andra formaten. Det vill Meta nu ändra på.

Meta har gått ut med att de skruvar på intäktsvillkoren för Reels. Mer specifikt så rensar de i villkorsdjungeln kring hur kreatörer kan tjäna pengar på Reels-annonser.

Tidigare har faktorer utanför en innehållsskapares kontroll påverkat hur mycket hen kan dra in på annonser. Saker som hur många annonser en tittare redan har sett och om det överhuvudtaget finns någon annons som är relevant för tittaren. Nu är det bara en sak som kommer att avgöra: antalet visningar av en reel.

Fokus på engagerande innehåll

Det här betyder enligt Meta att kreatörer kan fokusera på det som räknas: skapa engagerande innehåll.

Den nya utbetalningsmodellen gäller för Facebook Reels, men ett liknande upplägg kommer till Instagram ”de kommande veckorna”.

Meta delade däremot inte mer information om när Reels-annonser blir tillgängliga för alla som uppfyller kraven. De testas fortfarande med ett utvalt antal innehållsskapare.