Tourn går in i USA: ”Sitter face-to-face med kändisar i den högsta kalibern”

Robin Stenman

Det svenska börsnoterade influencerbolaget krokar arm med kändis-jätten. ”De ska hjälpa oss att nå högst upp i USA”, säger vd:n.

Influenceragenturen Tourn, där bland annat Kenza Zouiten Subosic och Bianca Ingrosso ingår, ska nu ta sig an amerikanska profiler. Att kliva in i USA har länge varit ett mål, men inte varit helt enkelt att förverkliga.

Vi har alltid haft större utmaningar när det kommer till USA. De har ingen aning om vem Bianca Ingrosso är, säger Robin Stenman, grundare och vd på Tourn, till Breakit.

Men nu har bolaget hittat ett sätt som ska öppna alla dörrar för Tourn. Man har nämligen signat ett samarbetsavtal med Atlantic Swiss, som är en av världens största bolag inom förmögenhetsförvaltning för kändisar inom tv, film, musik och sport.

Samarbetet innebär att Tourn får hjälp med förhandlingar, ekonomi samt tour management. Och tillbaka får Atlantic Swiss nyttja Tourns tekniska system. Bolagen har ingått joint venture, vilket innebär att de samarbetar i ett gemensamt bolag, där man delar på risker och vinster. Tourn äger 51 procent.

Atlantic Swiss kan hjälpa oss att nå högst upp i USA. Deras agenter är duktiga på filmavtal, men kan inget om sociala medier, så där kommer vi in med vår heltäckande verktygslåda. Nu sitter vi face-to-face med kändisar i den högsta kalibern, några vi aldrig skulle träffa annars, säger Robin Stenman.

LÄS ÄVEN: Splay One, Tourn, Cure Media, United Screens och Relatable – så gick 2020

Tourn är ett av de profilnätverk som ännu jobbar med exklusiva-influenceravtal, vilket innebär att profiler som ingår i Tourns stall enbart får jobba med dem.

Vi ser oss själva som ett techbolag, medan många andra är åt agenturhållet. Vi har inte heller någon konkurrens, för ingen kan ju boka Bianca. Vi jobbar i en till två årscykler, och pratar aldrig om nedslag här och där. Det är en helt annan säljprocess och en förtroendefråga mellan oss och influencern, avslutar Robin Stenman.