Trots säljförbud: Miljonregn över Stinas Mantle – och omsättningen slår 26 miljoner

Josefin Landgård och Stina Lönnkvist

”Ett dramatiskt annorlunda investeringsklimat”.

Influencern och entreprenören Stina Lönnkvist kokade ihop hudvårdsvarumärket Mantle, tillsammans med Kry-grundaren Josefin Landgård, i början av 2020. USP:en är att alla produkter innehåller ämnet CBD – ekologiskt hampaextrakt, cannabidiol, som utvinns ur hampaplantor. Något som svenska läkemedelsverket reagerade på, och förbjöd företaget att sälja en av Mantles mest marknadsförda produkter.

Duon överklagade beslutet, men förvaltningsdomstolen avslog den. Stina och Josefin bestämde sig då för att hålla Mantle inom skönhetskategorin i Sverige, men att släppa den förbjudna oljan till andra marknader där den tillåts.

LÄS ÄVEN: Ingen försäljning av CBD-olja för Stina Lönnkvists Mantle – överklagan avslogs

År 2021 blev bolagets första helår. Då omsatte Mantle 7,5 miljoner kronor samtidigt som man gjorde en förlust på över 10 miljoner. Hur 2022 blev är ännu inte avslöjat officiellt. Men för Breakit berättar Stina Lönnkvist att Mantles intäkter har ökat med 246 procent under det senaste räkenskapsåret. Vilket skulle betyda att omsättningen landade på runt 26 miljoner kronor – vilket Stina Lönnkvist har bekräftat för Influens.se.

Vi är glada att så många tror på oss och att vi gått så starkt även i de här tuffa tiderna, säger hon.

Josefin Landgård berättar även att Mantle har plockat in 23 miljoner kronor, genom en ny investeringsrunda.

Ingen kan ha missat att det är ett dramatiskt annorlunda investeringsklimat, men har man en robust affärsmodell och siffror som backar den, så går det.

Planen är att använda pengarna till att bredda produktsortimentet och växa på nya marknader.

LÄS ÄVEN: Grundaren om Mantles unika strategi: ”Ska inte göra saker som spär på osäkerheter”

I och med investeringen har värdet på bolaget ökat, säger Stina Lönnkvist. Värderingen ligger nu på 173 miljoner, jämfört med tidigare 105 miljoner kronor.

Under den senaste rundan klev riskkapitalbolaget Bust in som ny ägare, tillsammans med techprofilen Tuva Palm.

Det är omöjligt att inte imponeras över hur Josefin och Stina på kort tid lyckats bygga Mantle till ett urstarkt varumärke med en mycket lojal kundbas, säger David Klagsbrun från Bust.

Givet deras djupa marknadsinsikter och bevisade affärsmodell i ryggen är jag övertygad om att Mantle är perfekt positionerad för att bli en global spelare inom skönhet. Jag ser mycket fram emot att, tillsammans med hela teamet, stötta dem i vidare internationell expansion och varumärkesbyggande.

Artikeln har uppdaterats.