Trots utmanare – användandet av Instagram ökar

Reels allt mer populärt.

När Meta igår lämnade sin kvartalsrapport så fick vi som vanligt uppdaterade användarsiffror – som att över 3 miljarder människor nu använder någon av Metas tjänster varje dag.

Meta redovisar däremot inte hur det går för de enskilda plattformarna – annat än Facebook. Men i samband med den här kvartalsrapporten delade Mark Zuckerberg lite om hur det går specifikt för Instagram. Eller egentligen: hur det går för Reels.

Enligt Zuckerberg så ska den totala tiden som användare lägger i Instagram ha ökat med 24 procent sedan lanseringen av Instagram Reels för lite över 2,5 år sedan.

Dessutom ska delandet av Reels ha dubblerats under de sex senaste månaderna enligt Meta.

Utmaning för annonsaffären

Eftersom Meta inte delar mer information om hur många timmar det handlar om eller hur tiden fördelas mellan de olika funktionerna i Instagram så är det förstås svårt att säga något om hur mycket bara Reels används.

Men sannolikt kan det ökande användandet av Reels också vara en av anledningarna till att Metas intäkter har svajat de senaste två åren.