Upprop och debatter i sociala medier: ”Kan jämföra fenomenet med att spekulera i aktier”

Skärmdumpar från Instagram / Alice Hedin (Foto: Fredrik Wennerlund)

Influencers kritiseras efter #Vikräver. 

Det var i slutet av oktober som en lista över namn tillsammans med hashtaggen #vikräver började cirkulera på sociala medier. Listan var en del av ett upprop som krävde ett stopp på våldet i Gaza och i listan över namn fanns flera svenska kändisar och influencers. Uppropet var inte tänkt som ett ställningstagande för någon sida i konflikten men har trots det kritiserats för att vara för ensidigt och polariserande

Konflikten mellan Israel och Palestina är en lång och infekterad konflikt som pågått sedan 1948. Det gör också att den väcker många starka känslor, inte minst i kommentarsfälten på sociala medier. Nu har flera influencers fått stänga av kommentarsfälten och många är rädda för att deras personliga varumärke och företag ska påverkas. 

Många kändisar som skrev på är nu rädda för konsekvenserna, säger en källa till Expressen.

Att som influencer med en stor skara följare försöka använda sina kanaler för att göra skillnad är självklart lockande. Men för att ta ställning i stora och känsliga frågor gäller det att göra sin läxa, rannsaka sig själv och vara beredd på kritik.

Gör hemläxan och lev som du lär

Resumé frågade tre experter vad man som offentlig person eller influencer ska tänka på när den här typen av upprop cirkulerar på sociala medier.  Amanda Oxell, digital strateg på Narva, påpekar att man först och främst måste ställa sig själv frågan om man vet tillräckligt mycket om ämnet för att vara säker på vad man tycker och kunna stå för det, även vid eventuella följdfrågor eller kritik. 

Att lita på andra eller hoppa på ett upprop av bara farten är att utsätta det egna varumärket för en betydande risk, säger hon till Resumé.

Alice Hedin, kriskonsult på Wings PR, håller med och säger att man bör leva som man lär. Gällande uppropet #vikräver säger hon att det rör sig om en konflikt med lång historia och som varit aktuell i flera decennier. Att då skriva på ett sådant upprop just när situationen eskalerar kan framstå som naivt och ensidigt, om det inte är något man tidigare lyft eller visat att man bryr sig om och står för.

Man måste se till att det man skriver under är något som man kan stå bakom till hundra procent. Och för att kunna stå bakom något fullt ut krävs det att man är insatt i ämnet och att man lever som man lär. 

Johannes Gustavsson, vd på influenceragenturen Infly tror att det kan vara positivt för en influencer att våga ta ställning. 

Om man väljer att ta ställning i frågor som man genuint känner för tror jag att det kan styrka ens varumärke och bidra till att man upplevs som modig som vågar ta ställning.

Samtidigt påtalar även han vikten av att kunna stå för det man skriver under och vara transparent mot sina följare och kunna bemöta eventuell kritik.

Om man känner att man skrivit på något bara för att man tyckte att alla andra gjorde det, ja, då kanske man borde säga det.

Svara inte i affekt

Oavsett vad ställningstagandet eller kritiken gäller säger Amanda Oxell att det viktigaste är hur och hur snabbt man hanterar situationen och bemöter kritiken. 

Det här är helt klart en situation som har potential att påverka det personliga varumärket, men samtidigt spelar det in hur tydligt och snabbt man hanterar situationen. Det senare vägs in i bedömningen – alla kan göra ett misstag men det handlar om att ta ansvar och visa att man har lärt sig av det inträffade, Amanda Oxell.

Samtidigt är det viktigt att kunna ta ett steg tillbaka och se vad kritiken handlar om och hur man ställer sig till den. Är det en känslig fråga kan stämningen i kommentarsfältet snabbt bli personlig och hård, något som riskerar att väcka känslor även hos den som ska besvara kritiken. 

Jag tror att man ska undvika att svara i affekt. Det är självklart att man kan känna sig attackerad, men försök tänka så rationellt som möjligt i en sits som denna. Ett gott råd är också att ta hjälp av någon extern, oavsett om det är en kompis, en familjemedlem eller en kriskonsult som kan hjälpa en att se på saken lite med ett utifrånperspektiv, säger Johannes Gustavsson.

Amanda Oxell uppmuntrar inte bara till att lära av sina misstag utan också vara transparent med hur man kommer använda lärdomen i framtiden.

Kommunicera till följare och andra intressenter att det helt enkelt blev fel. Samtidigt är det klokt att signalera att man lärt sig något av situationen som uppstått och informera om hur man kommer att agera framåt.

När följarna kräver att du tar ställning

Samtidigt som många influencers fått kritik för sina uttalanden om konflikten mellan Israel och Palestina, har andra fått kritik för att de valt att vara tysta. Fenomenet är inget nytt och som influencer kan det nog ofta kännas som att det inte går att göra rätt. Kenza Zouiten Subosic är en av de influencers som fick ta emot mängder av kommentarer för att hon inte uppmärksammade den eskalerande situationen i Gaza. Antalet kommentarer blev till sist så många att influencern valde att publicera ett uttalande till sitt försvar där hon också uttryckte sina tankar i frågan, något som inte enbart togs emot väl. Flera kommentarer ansåg att influencern valt sida och kritiserar hennes uttalande. 

Du pratar om att världen är hycklande, men du har själv publicerat ett halvdåligt neutralt uttalande när israeler dödades, men nu när ”ditt folk” dödas släpper du ett så starkt uttalande på inte mindre än ditt flöde, skriver någon.

Även Therése Lindgren har fått motta kommentarer från följare som ber henne att uppmärksamma konflikten.

Therese snälla, kan inte du prata om situationen i Palestina, Din röst är så kraftfull på din plattform och kan sätta press på politikerna, skriver en följare.

Förtroendekapitalet

Influens kontaktar Alice Hedin, kriskonsult på Wings PR, för några följdfrågor om hur man som influencer bör tänka när det blåser upp stora debatter eller upprop på sociala medier. Enligt henne handlar det om att ha koll på sitt “förtroendekapital”. Ju mer förtroende du har, desto bättre förutsättningar har du att klara av ett kontroversiellt uttalande eller ett starkt ställningstagande.

När vi som människor eller företag gör handlingar som andra uppskattar ökar vårt förtroendekapital. Men vid kontroverser eller felaktigt agerande riskerar man att få ett stort uttag på förtroendekontot. Att välja sida i en väldigt polariserad och känslig konflikt kan givetvis innebära både en insättning eller ett stort uttag på kontot – det beror på vem man är och vem ens målgrupp är. Förtroendet kan öka hos en målgrupp, samtidigt som det minskar hos en annan.

Alice Hedin förstår att det kan vara svårt att stå emot när kommentarerna ramlar in och menar att gillamarkeringar, följare och kommentarer är en hårdvaluta som driver på “tyckonomin” och kan driva influencers att ta ställning i alla möjliga och omöjliga frågor när de toppar flödet. Hon säger också att det ibland säkert kan vara helt rätt att uttala sig, men att det många gånger också kan vara klokt att avstå. Hon jämför det hela med att spekulera i aktier. 

Det finns stora möjligheter att göra kortsiktiga vinster men riskerna är också enorma. Som influencer borde man inte satsa mer förtroendekapital än man har i en fråga som man inte är insatt i. Och att avstå att investera kan vara ett sätt att inte förlora förtroendekapital. Men är man en influencer som vanligen uttalar sig om samhällsfrågor så förväntar sig följarna att man gör det även nu. Då gäller det först att sätta in sig i frågan och kunna stå för det man tycker. Den vanligaste strategin verkar vara att fördöma våldshandlingar från alla sidor – något som kan tyckas vara självklart.