Vanessa Lindblad om branschens framtid: ”Kommer ske ganska stora förändringar nu”

Vanessa Lindblad (Foto: IMS/ Elin Nylund)

”Rabattkoder ger inte ett exklusivt intryck. Det funkar inte att konstant bara rea ut sig och sprida det överallt”, säger Vanessa Lindblad.

Det är inte så många som tänker på att de flesta av de mest framgångsrika influencerprofilerna har, likt modeller, artister eller sportstjärnor, managers i ryggen som hjälper dem med karriären. Bianca Ingrosso är en en av de största och mest framgångsrika profilerna i Sverige, och bakom henne står managern Vanessa Lindblad.

Vanessa fick upp ögonen för Bianca redan innan hon syntes i Whalgrens Värld. Och det var Biancas mamma, Pernilla Wahlgren, som hörde av sig till Vanessa. Hon undrade om hennes dotter skulle kunna få vara en del av det nätverk som Vanessa och hennes branschkollega Rebecca Stella höll på att bygga upp.

Hur historien utvecklades efter det känner vi alla till. Bianca är idag stor på flera plattformar och känd från både sociala medier och tv. Hon har en egen talkshow på Kanal 5, två egna e-handelsföretag och genomför endast längre ambassadörsuppdrag i sin influencerroll.

Jag skulle säga att jag spelar en stor roll i Biancas resa, precis som hon har en stor roll i min, det går hand i hand. Jag tror att det är viktigt att ha en person som hela tiden backar en bakom kulisserna och hjälper med strategier, långsiktiga planer och vägen framåt. Jag tror att det partnerskapet vi har är superviktigt för båda två, säger Vanessa Lindblad i en intervju med Resumé.

I en intervju med Influens.se på branscheventet Influencer Marketing Summit i höstas, berättade Vanessa Lindblad att en stor del av duons framgång ligger i deras vänskap. Och även i den aktuella intervjun med Resumé, trycker Vanessa på hur hon och Bianca är ett respektfullt team och nära vänner.

Det finns inget ”jag är chef eller hon är chef”, utan vi kompletterar och respekterar varandra. Hon är bra på saker som jag inte alls är bra på och tvärtom.

Men förutom vänskapen behöver teamet även bestå av en nyckelfaktor – som kan vara unik från profil till profil. I Biancas fall är det stark konvertering och engagemang. Hon är duktig på att tala till, och med, sin publik på ett trovärdigt sätt.

Vi kände båda två att det här måste vi kapitalisera på, men vi ville inte stressa fram någonting, säger Vanessa Lindblad.

Och Vanessa var inte den enda som såg vilken makt Bianca hade på sociala medier.

Hon fick väldigt mycket investeringsförfrågningar och alla ryckte i henne, men vi tog det väldigt lugnt.

Till slut korsades Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblads vägar med entreprenörerna Mikael Snabb och Jesper Matsch. Ett möte som resulterade i det framgångsrika skönhetsföretaget Caia Cosmetics.

Att vänta och ha is i magen har med andra ord lönat sig. Så vilka andra tips kan Vanessa Lindblad dela med sig av till växande profiler?

Ett misstag en del gör är att satsa för stort och för snabbt med någon som inte är beprövad. Ett annat är att man har kollat på siffror där det har gått jättebra med ett samarbete och försöker applicera det på en helt annan produkt eller ett helt annat företag. Man kan generellt inte jämföra skönhet med till exempel kläder. Det är unikt i sig hur en profil presterar, säger hon.

Ett annat misstag är att endast rea ut sitt varumärke, och skjuta brett med rabattkoder.

Rabattkoder, var man än vrider och vänder sig, ger inte ett exklusivt intryck. Då menar jag inte exklusivt som att det måste vara dyrt men det blir urmjölkat. Jag gillar inte den typen av strategi på sociala medier. Det funkar inte att konstant bara rea ut sig och sprida det överallt och inte tänka på dubbeltäckingen, folk blir irriterade på att se samma reklam hela tiden.

Från annonsörernas perspektiv är det viktigt att man förstår influencer marketing och kanalerna, samt har förtroende för att profilerna vet vad de gör och känner till sin publik.

Kunden måste förstå att man jobbar med människor, de är inte robotar. Man kan göra misstag som inte kommer från något elakt, det kan komma från okunskap och det måste man ha i bakhuvudet när man jobbar med influencer marketing. Det kommer med risker och då måste man ha en stark backup-plan och bra PR – ett stödpaket helt enkelt.

På frågan hur branschen kommer att se ut i framtiden svarar Vanessa att marknaden inte kommer att se likadan ut, som den gör idag. Hon jämför influencermarknaden med DJ-fenomenet, som exploderade och sedan helt plötsligt dämpades.

De som är kvar idag är de som gör egenproducerad musik och stora samarbeten. Lite så är det med influencers också. Det är några som kommer att hålla sig kvar men det kommer att bli mindre och mindre intressant om du inte gör någonting unikt av möjligheten du har med din plattform.

Har man ännu inte hittat ”sin grej” eller nischat sig inom något, kan det vara svårt att växa på dagens marknad. Men en ”enkel väg” framåt, som en del väljer, är att öppna upp sin privata sfär, säger Vanessa.

Jag märker att många som var personliga men inte privata har börjat bli mer privata för att hålla sig relevanta. Jag kan inte fatta att folk lägger upp vissa saker, för att jakten på att bli viral, jakten på likes är så stor.

Jag tror att det kommer att ske ganska stora förändringar nu, vad som kommer att ske vet jag inte riktigt men jag tror att många kommer att försvinna på vägen. Det kommer inte alls bli lika lätt att bli influencer, det är svårt att få följare i dag, framför allt på Instagram. Många influencers är nervösa för det här skiftet, så det ska bli intressant att se hur folk anpassar sig.

Som manager får man ibland sätta stopp för att viss information ska gå ut, eller att skifta riktning som en profil är på väg åt. Men det kan vara farligt att censurera en profil för mycket, eller dämpa deras personlighet.

Jag har inte full kontroll på allt flöde som går ut i Biancas kanaler och det vore också lite ohälsosamt om jag skulle ha det. Vi pratar med varandra när det är lite osäkert och går igenom materialet, säger Vanessa och förklarar att det som oftast inte får gå ut är för privata saker som kan skada henne eller någon i hennes närhet.

Vad hon än gör tänker man ju alltid att det kan bli en löpsedel och även fast det ibland är så att hon inte bryr sig så kanske någon i hennes närhet gör det. När hon känner röd flagg skickar hon det till mig, och där har jag absolut stoppat vissa saker för hennes egen skull. Samtidigt vill jag inte stoppa henne för mycket för jag vill inte hämma henne. Hämmar man profilen man representerar kommer profilen också att tappa sin gnista.