Världens första riktlinjer för alkoholreklam via influencers: ”Vi ska ge dem rätt verktyg”

Flera internationella pr- och reklambyråer tillsammans med globala öl-, vin- och spritproducenter har ställt sig bakom en ny standard för reklam av alkohol via influencer marketing. Det är de första globala branschövergripande riktlinjerna för influencer marketing och de som har tagit fram dessa är International Alliance for Responsible Drinking, (IARD). Det rapporterar flera internationella medier.

Det här är världens första initiativ för att höja ansvarsstandarden över flera digitala kanaler, och vi uppmanar våra partners inom alkohol-, reklam- och influencer-industrin att gå med. Det här är ett stort steg och IARD är stolta över att ha förenat världens ledande byråer för att höja den globala standarden, säger Henry Ashworth, vd och koncernchef för IARD, i ett pressmeddelande.

Riktlinjerna innebär bland annat att annonsörer ska ta ett större ansvar, att reklamen ska vara mer transparent och att innehållet inte ska nå minderåriga. Man vill att influencers som gör reklam för alkohol ska vara minst 25 år gamla samt att de främst har vuxna som målgrupp i sina kanaler.

Vidare vill man att byråer ska hålla koll på influencers samarbetsinlägg efter publicering, och om influencern inte vidtar åtgärder vid ”problematiska inlägg” inom 72 timmar så ska man utvärdera läget och ta ett nytt beslut kring fortsatta samarbeten.

De nya standarderna ska bidra till att lösa några av de största problemen som marknadsföringsbranschen står inför just nu. Om vi ger dem som är kärnan i innehållsskapandet de rätta verktygen, kan vi ta stora framsteg i att säkerställa att dessa inlägg inte når minderåriga eller uppmuntrar någon typ av oansvarig konsumtion, säger Albert Baladi, vd och koncernchef för Beam Suntory och ordförande för IARD CEO Group.