Viktiga saker att ha koll på – som många byråer missar: ”Är ganska ironiskt”

Johan Åberg, pressbild

Johan Åberg tipsar: så skapar du ett tydligt erbjudande och säljer in dig till kunderna.

Skomakarens ungar har de sämsta skorna är ett uttryck som säkert går att applicera på många branscher. Marknadsföringsbranschen är inget undantag. Johan Åberg driver B2B-byrån Next State och har satsat mycket på att marknadsföra det egna erbjudandet. 

Till Resumé har han delat med sig av sina bästa tips och erfarenheter för att attrahera och nå ut till kunder. Framför allt handlar det om att ta fram ett specifikt erbjudande, genom en kundavatar där man fokuserar på ett specifikt huvudproblem och en specifik säljkanal.

Att få de sakerna på plats är det nästan ingen som har – vilket är ganska ironiskt med tanke på vad jag och andra byråer jobbar med, säger Johan Åberg till Resumé.

Idealkunden och premiumerbjudandet

Grunden till en stark strategi är att skala ned allt till en idealkund. För att göra detta krävs det först att man tar reda på vem denna idealkund är.

Genom att veta vem man kan hjälpa med vad, kan man skapa ett stort värde. Försök stå emot lockelsen att försöka hjälpa nästan alla.

Genom att skala ned till idealkunden kan du, enligt Johan Åberg, lösa viktigare problem och korta ned leveranstiderna, samtidigt som det blir lättare att delegera, bygga förtroende och ta värdebaserade priser. 

När du har en bild av vem din idealkund är måste du också våga ha ett premiumerbjudande och kommunicera detta till kunden. 

Det är viktigt att ha en stabil leadsgenerator. Vi använder oss huvudsakligen av Linkedin. Men det är inte det som är viktigt, utan att man har en modell som är transparent och som man förstår och kan skala upp. Där man vet vad man ska göra steg för steg för att attrahera och expandera en kund. 

Kontinuitet i din marknadsföringsmodell

Slutligen handlar det om att sälja in ditt erbjuande på ett sätt som gör att kunden förstår vilka problem du kan lösa. Johan Åberg kallar det för att “sälja som en doktor”, där uppdraget är att förstå vad smärtan hos kunden är. 

Att som byrå arbeta med de tre u:na, utbildande, utmanande och underhållande är ofta självklart när man arbetar för att marknadsföra en kund, men ska inte glömmas bort i den egna strategin.

Kan man få med det i sin marknadsföring och även i sina sociala medier på ett relevant sätt så kommer det att generera förfrågningar och affärsmöjligheter, säger han.

Men ingen strategi fungerar om den inte prioriteras och genomförs med kontinuitet. Enligt Johan Åberg handlar det om att se till att nå kunderna där kunderna är, våga lägga tid på att attrahera nya kunder och ha tålamod.

Hur ser kalendern ut? Hur många timmar i veckan lägger personerna som är ansvariga för att vinna nya kunder på att faktiskt nå kunderna? Det behöver man tänka på. Om det inte finns i kalendern kommer det aldrig att hända.