Influencern lanserar dansk-svensk byrå: “Kulturella skillnader”

Isabella Jedler Meisner

Isabella Jedler Meisner vill hjälpa företag att nå ut i både Sverige och Danmark.

Hon var medgrundare till Innovedia Media, men valde förra året att sälja sin del av bolaget. Nu lanserar Isabella Jedler Meisner återigen en byrå, denna gången med utgångspunkt från sin nya boplats i Danmark.

Det var för två år sedan som influencern och entreprenören packade väskorna och flyttade till Köpenhamn. Sedan dess har hon fortsatt arbeta med marknadsföring och pr, inte minst via sin egen influencerverksamhet. Trots närheten till Sverige har hon stött på flera kulturella skillnader.

Jag har jobbat med många kunder de senaste åren på den nordiska marknaden och har flertal gånger hamnat i missförstånd på grund av kulturella skillnader. 

Den nya satsningen, Jedler communication, är en byrå som ska specialisera sig på samarbeten mellan den svenska och danska marknaden.

“Sällan långa kontrakt och jurister”

Enligt Isabella Jedler Meisner är arbetssätten i Sverige och Danmark ofta olika, samtidigt som det finns stora brister i förståelsen för hur man bör arbeta på respektive marknad. 

Till exempel så behöver man i Sverige sällan långa kontrakt och jurister eftersom man står bakom sitt ord med en helt annan tyngd i Sverige än jag upplevt i Danmark. I Danmark har jag ett flertal gånger nu exempelvis upplevt att det knappt spelar någon roll vad som står i kontrakt för att det slutar med något helt annat ändå.

En annan sak som skiljer sig är vem som är kontaktperson vid ett samarbete med influencers. Medan influencers i Sverige ofta representerar sig själva och på egen hand tar hand om sina samarbeten, är det i Danmark vanligare att representeras av en agent. Det är också vanligare att influencers tar betalt för att till exempel delta på ett event.

Samma strategi betyder inte samma resultat

Byrågrundaren säger att många svenska företag har en önskan om att nå ut i Danmark och tvärtom, men att de sällan vet hur de ska anpassa sig för att lyckas.

Många utgår ifrån samma strategier och hoppas på samma resultat, vilket inte alls är sant. Man behöver se över strategin och arbetssättet helt för att lyckas, och genom att specialisera mig på detta hoppas jag nu kunna hjälpa till att navigera och bygga broar mellan marknaderna och se till att förväntningarna överensstämmer med resultaten.

Namnet som kvalitetsstämpel

Isabella Jedler Meisner har arbetat med digital marknadsföring i över tio år, på både byråsidan, varumärkessidan och influencersidan. När danska företag vill nå ut i Sverige har hon god kontakt med byråer och konsulter och sedan hon landat i Köpenhamn kan hon också hjälpa svenska företag att navigera på den danska marknaden.

Jag hoppas därmed att företag i Sverige, såväl som Danmark, vill dra nytta av mitt breda nätverk och kunskap för att främja bättre samarbeten, förståelse och resultat.

Förutom att använda sina personliga relationer inom branschen som en del av företagets styrka, har grundaren också valt att sätta sitt eget namn på byrån. Något som i sig är en milstolpe för profilen.

Jag har tidigare drivit bolag under andra namn, men anser nu att tiden är inne för att sätta mitt namn som kvalitetsstämpel på arbetet.