Whatsapp – den nya plattformen för influencer marketing?

Adidas och Dior bland varumärken som testat.

När man pratar om influencers tänker de flesta förmodligen på Instagram, Tiktok, Youtube och andra, liknande sociala medie-plattformar, men nu har företag börjat upptäcka fördelen med meddelande-appar. Då influencers inflytande till stor del handlar om trovärdighet, relationen till följarna och engagemang kan meddelande-apparna faktiskt ha något som på andra plattformar kanske börjat vattnas ur – den personliga och nära relationen till följarna. 

Trots att fenomenet med Whatsapp-influencers är relativt nytt, har några profiler redan hunnit få hundratusentals följare. En av anledningarna till att plattformen växer inom influencer marketing tros vara att följarna efterlyser en mer äkta kommunikation med influencern de följer, och att influencers i sin tur också vill dela med sig på ett mer autentiskt vis, med färre filter och extra funktioner. 

Genom Whatsapp kan influencers skicka ut bilder, videor eller länkar med tips, inspiration eller tankar kring ett ämne de är särskilt insatta i. Innehåll som då skickas direkt till varje följare i ett meddelande, vilket ger innehållet en mer personlig leverans. Samtidigt har Whatsapp enligt statistik en öppningsfrekvens på 95 procent, vilket gör att majoriteten av sända meddelanden öppnas och blir sedda av mottagaren.

Adidas och Dior har vågat testa

Dior var ett av de första varumärkena att testa en influencerkampanj på Whatsapp. De lät skådespelaren och sångaren Kim Jisoo ladda upp en Instagram-story, där hon uppmanade sina följare att gå med i hennes exklusiva grupp på Whatsapp. Där delade hon sedan med sig av innehåll kopplat till Diors kommande lansering av ett nytt läppstift. Följarna fick också möjligheten, via en länkad landningssida, att interagera med Kim Jisoos chatbot och välja vilken typ av innehåll de ville ta emot.

Även Adidas har använt sig av Whatsapp när de startade en hotline för fotbollslag som saknade spelare och lät några välkända spelare dyka upp på utvalda matcher, iförda Adidas från topp till tå, med fokus på deras senaste skomodell. Kampanjen blev en pr-succé.