Youtube-byrån intar svenska marknaden: ”Innehåll som algoritmen älskar”

Ronan Wolf och Carl-Johan Look

Nu klampar internationella Youtube-byrån Team5pm, som har sin bas i Holland, in på den svenska marknaden. Bolaget grundades för tre år sedan och sedan dess har både verksamheten och organisationen vuxit snabbt. Idag består byrån av 80 medarbetare och i sin kundportfölj finns bland annat Amazon Prime Video, Samsung, Canon, Volkswagen, Heineken, Unilever och De Telegraaf.

Namnet Team5pm kommer från tidpunkten då det är bäst att ladda upp innehåll på YouTube, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Team5pm är en datadriven byrå som både hjälper varumärken och kreatörer med att skapa och optimera innehåll för Youtube. Företaget är engagerat i alla delar av skapelseprocessen för att innehållet ska dra ”maximal nytta av Youtube i sin marknadsföring, försäljning och kundrelationer”.

Vi hjälper våra kunder att öka antalet visningar och konverteringar organiskt på YouTube, genom bättre distribution och optimering av deras innehåll. Vi erbjuder datadrivna insikter som YouTube-algoritmen älskar när de ska producera nytt innehåll. Vi har också ett ”YouTube Premium”-nätverk som våra kunder kan ta del av, säger medgrundaren Ronen Wolf.

Annons:
Annons:

Byrån ser stor potential i den svenska marknaden eftersom ”91 procent av alla internetanvändare i Sverige ser på Youtube” och ”6 av 10 svenskar i åldrarna 18 till 65 år har använt YouTube i utbildande syfte”, skriver företaget. Etableringen i Sverige sker i samarbete med reklambyrån Happify.

YouTube är mycket mer än bara underhållning. Vi använder Youtube när vi ska lära oss nya saker, när vi vill kolla in och jämföra produkter och tjänster eller ta del av intressen på djupet. Utifrån ett marknadsföringsperspektiv är video många gånger avgörande när vi överväger vilken produkt vi vill investera i, säger Carl Johan Look från Happify.

Nu öppnar Team5pm ett Sverige-kontor i Stockholm, och sedan tidigare har man även kontor i Amsterdam och Köln i Tyskland. Man har dock kunder i tolv olika länder.

Youtube är videoplattformen nummer 1 och den näst största webbsajten efter Google. Det Google är för webbsidor är Youtube för videor, och video blir bara mer och mer avgörande i alla marknads- och innehållsstrategier. Trots Youtubes enorma popularitet, och storlek som sajt, fanns det inte någon specialiserad och helt dedikerad Youtube-byrå när vi startade för tre år sedan. Det är märkligt om man tänker på hur många Google-specialiserade byråer det finns, avslutar Ronen Wolf.