Youtube köper plattform för 600 miljoner – lokala influencers låser upp marknaden

Videoplattformen Youtube har förvärvat e-handelsplattformen Simsim, en indisk social medie-startup, för över 70 miljoner dollar – runt 606 miljoner kronor. Det rapporterar Techcrunch.

Simsim startades för cirka två år sedan. Affärsidén går ut på att hjälpa mindre företag att komma igång med en e-handelsverksamhet, och att koppla ihop bolagen med influencers. Mer exakt gör Simsim lokala säljare och varumärken till e-handlare men sprider ordet om företagen via influencers som visar upp handlarnas produkter i sina kanaler.

Micro-influencers är bra på att bygga trogna och lojala målgrupper, skapa engagerande innehåll, bygga förtroende hos sina följare och konvertera. Sociala plattformar så som till exempel Facebook, YouTube och Instagram har svårt att tjäna pengar på CTA-reklam i Indien, för i Indien behövs det en offline-e-handelsupplevelse som marknaden är van vid, säger Rohan Malhotra, från investmentbolaget Good Capital som tidigt gick in i Simsim, till sajten.

För YouTube betyder det här förvärvet att man kan nå nya kunder och den indiska marknaden på ett ”ännu mer kraftfulla sätt”. Simsims plattform, där handlarna har sina e-handelsbutiker och där indiska influencers laddar upp reklaminnehållet, har en räckvidd på över 450 miljoner aktiva användare varje månad.

Att nu bli en del av YouTubes och Googles ekosystem främjar Simsims uppdrag, och vi kan inte tänka oss ett bättre sätt att utveckla Simsim i termer av teknik, räckvidd och nätverk, säger Simsims grundartrio Amit Bagaria, Kunal Suri och Saurabh Vashishtha.

I och med förvärvet kommer inga organisationsstrukturer att förändras, Simsim kommer att fortsätta drivas som en självständig plattform.