Youtube säger ifrån – nu avinstallerar allt fler sina annonsblockerare

Användare hotas med att stängas av. 

De senaste veckorna har Youtube tagit i med hårdhandskarna när det kommer till användare som använder annonsblockerare. Bland annat genom att inte tillåta användare att spela upp en video utan att först tillåta annonser. Enligt Resumé har Youtube även varnat användare för att de kan komma att stängas av om de inte avinstallerar mjukvaran. 

Nu rapporterar techsajten Wired att antalet avinstallationer av annonsblockerare har rusat. Ghostery, som är ett av företagen som erbjuden mjukvaran, uppger att de sett en ökning av avinstallationer på mellan 300 och 500 procent under oktober månad. Bland de som avinstallerat och fått frågan varför, uppgav 90 procent av de svarande att det berodde på Youtubes förändrade policy. 

I Youtubes nya policy är det förbjudet att använda annonsblockerare. Vill man använda tjänsten utan att se annonser hänvisar plattformen till sitt premiummedlemskap, som i Sverige kostar 119 kronor. Youtube ägs av Google, vars intäkter till 80 procent kommer från annonser. Meta införde åtgärder mot annonsblockerare redan 2016.