Konkurrensen från Tiktok och Instagram biter allt hårdare.
Youtube känner av konkurrensen från Tiktok och Instagram allt mer. Nu sänker videojätten kraven för att kunna söka till Youtube Partner Program (YPP), som i sin tur gör att innehållsskapare kan tjäna pengar på sitt innehåll.
Från och med idag är det följande krav som gäller för att kunna ansöka om att gå med i YPP:
- Minst 500 prenumeranter (tidigare minst 1000)
- Minst 3 publika uppladdningar under de senaste 90 dagarna
- Minst 3000 publika visningstimmar det senaste året (tidigare 4000) eller minst 3 miljoner Shorts-visningar de senaste 90 dagarna (tidigare 10 miljoner)
Tillgång till funktioner för att tjäna pengar
När man väl har kommit in i YPP får man sedan tillgång till olika sätt att tjäna pengar på Youtube, som att ta betalt av sina följare för exklusivt innehåll, Super Chat, Super Stickers, Super Thanks och möjligheten att marknadsföra sina egna produkter via Youtube Shopping.
Vi i Sverige får dock hålla oss till tåls lite till. De sänkta kraven rullas till en början ut i USA, Storbritannien, Kanada, Taiwan och Sydkorea. Övriga länder följer ”längre fram”.
Parallellt med det här så breddar Youtube också sitt affiliateprogram Youtube Shopping. Från och med nu kan alla USA-baserade Youtube-användare som är med i YPP och har minst 20 000 prenumeranter tjäna pengar på att sälja produkter från andra företag i sina videos.