Youtube skrotar annonsformat – vill bli mindre störiga

Ut med det gamla.

Gillar du Youtubes overlay-annonsformat? Tråkigt för dig i så fall. Nu går Youtube ut med att de skrotar just overlay-annonser från och med 6 april.

Det vi pratar om är alltså de annonser som visas ovanpå ett Youtube-klipp och som därmed delvis skymmer innehållet. Åtminstone i datorversionen, som är det enda ställe där annonsformatet har funnits kvar. Från och med nu så kommer Youtube bara erbjuda annonsformat före, under och efter en video. Och annonserna mitt i klippen kommer att vara avbrott, inte annonser som ligger ovanpå innehållet.

Anledningen är enligt Youtube att formatet ”stör tittarupplevelsen”, men i Youtubes blogginlägg om ändringen hittar vi förmodligen den egentliga anledningen. Youtube kommer att ”flytta engagemanget till annonsformat som presterar bättre”.

Med andra ord: overlay-annonserna fungerar inte särskilt bra. Sannolikt mycket för att de just bara finns i datorversionen av Youtube, medan större delen av tittandet förstås sker i mobilen.

Youtube har haft det lite kämpigt med annonsintäkterna det senaste året, så det är inte särskilt förvånande att tjänsten nu kommer att lägga ännu mer fokus på att få annonsörer att köpa de format som Google faktiskt tjänar pengar på.