Plattformen blir ännu större. Bokstavligen.
Mobilen och Netflix dödade som bekant teven. Däremot verkar teven inte ha fått den informationen. Inte Youtube-tittarna heller. Åtminstone inte i USA.
Youtube är i stort den plattform som dominerar onlinetiden allra mest. Inte minst genom att det är den tjänst som lockar människor från alla åldrar, inklusive de yngsta. Men under pandemin hände något intressant med Youtube-tittandet: det flyttade allt mer till en ny skärm. Teven.
Enligt The Information så visar interna siffror från Youtube att nästan hälften, 45 procent, av allt Youtube-tittande i USA sker via tv-apparater. Upp från 30 procent 2020.
Förändrad spelplan för innehåll och annonsering
Att den här utvecklingen tog fart under just pandemin, när hela världen tvingades sitta hemma, är inte särskilt konstigt. Men mer oväntat är att tv-tittandet på Youtube har fortsatt att öka efter det att pandemin ebbade ut.
Det här kan till och med innebära att Youtube nu är USA:s största ”tv-kanal”.
Nu innebär det här förstås inte att de som tv-tittar på Youtube slutar titta i mobilen. Men det förändrade tittarbeteendet kan påverka såväl innehåll som annonser. Att allt mer innehåll börjar anpassas för större skärmar och att annonserna därmed följer efter.