Youtube tar kontrollen från användarna – ändrar annonsinställningarna

Påverkar de flesta annonsformat.

Youtube har uppdaterat funktionen som gör det möjligt att styra hur annonser visas i samband med videos. Enligt Youtube handlar det om en förenkling, men det innebär också att innehållsskapare inte kan styra detta lika mycket själva längre.

Youtube tar över ratten

Vad det mer konkret handlar om är att Youtube skrotar stödet för manuella annonsinställningar för pre-rolls, post-rolls samt de annonser som går att hoppa över och de som inte går att hoppa över. För nya videos så kommer det bara välja att ha annonser påslagna eller avstängda.

Youtube kommer sedan helt enkelt bestämma vilken eller vilket slags annonsformat som kommer att visas utifrån vad de avgör är ”passande” för en video.

Mid-rolls kommer fortfarande att kunna väljas manuellt eller automatiskt. En nyhet är att det även kommer att gå att välja en blandning mellan manuella och automatiska annonser. Idag måste man välja mellan antingen manuell eller automatisk placering.

Enligt Youtube så ska 90 procent av alla användare redan använda plattformens autopilot för det här ändamålet, vilket därför sägs påverka en liten del av användarna. Men det är sannolikt så att en stor del av plattformens ”power users” återfinns i gruppen som påverkas.

Nyheter även för livesändningar

Youtube lägger dessutom till några nya alternativ för mid-rolls. Under livesändningar så får den som håller i sändningen se en sextio sekunder lång nedräknare innan en annons drar igång mitt i ett klipp. Innehållsskaparen kan då välja att hoppa över annonsen för att inte störa sändningen.

Det blir även möjligt att skjuta upp mid-rolls i 10 minuter under livesändningar. Och chattar under livesändningar får 15 sekunder långa display-annonser.

De nya och uppdaterade funktionerna rullas ut i november.