Zeina krossar 20 miljoner – får egen kvalitetsstämpel: ”Jag bara gasar”

Zeina Mourtada känd som Zeinas Kitchen

Egna produkterna säljer bra och ger Zeinas AB ett bra resultat 2021.

Zeina Mourtada, som många känner som Zeinas Kitchen, är en influencer, kock, bloggerska, Youtuber och entreprenör med nära 350 000 följare på Instagram. Hon har medverkat i tv ett flertal gånger, skrivit kokböcker och har ett eget matvarumärke. Influens.se träffar henne under eventet IM Expo i Malmö.

Det händer jättemycket just nu. Gud, var ska jag börja? Jag släpper min femte kokbok nästa vecka, och jag jobbar intensivt med mina egna produkter som det går jättebra för, säger hon och fortsätter:

Sett till siffrorna så omsatte vi 20 miljoner under 2021, och vi startade bolaget 2020. Så det går bra, det går jättebra just nu, säger Zeina till Influens.se

Bolaget Zeinas AB nådde en omsättning på nästan 20 miljoner under förra året. Något som kan jämföras med året det startade då det omsatte 5 miljoner kronor, en omsättningsökning med 260 procent.

Men det är inte bara egna varor och kokböcker som gäller, det är även lite tv.

Jag spelade in ett tv-program med SVT, i förra veckan på Skuleberget. Då var vi i Norrland och utomhus med drömväder. Programmet heter “Vilda kockar” och kommer att sändas 2023.

Vem mer än du är med?

Nicklas Videgård, Niklas Ekstedt, Lisa Lemke, Erik Brännström och Leila Lindholm, så det är ett bra gäng.

Samtidigt så är hon ansiktet utåt för Hemköp och snart kommer vi att se henne med mustasch för mustaschkampen-kampanjen. Men framförallt så fortsätter hennes långvariga samarbete med Bosch.

Bosch är ett varumärke som jag arbetat med jättelänge, och i går och i förrgår var de hemma hos mig och smackade upp så mycket kameror och utrustning i hela mitt hem, berättar Zeina och avslöjar ett nytt samarbete:

Vi fick ihop jättefina reklamklipp och bilder och det samarbetet kommer att fortsätta länge. Det som är kaxigt med Bosch-samarbete är att vi snart kommer att få se en “Zeina-godkänd”-logga, som ska innebära att produkten är kvalitetssäkrad – att jag tycker den här är bra. Loggan kommer att synas på produktförpackningen, så det är jättekul.

Måste du tacka nej till många samarbeten?

Ja, jättemycket. Jag är väldigt hård med att bara jobba med mat-relaterade varumärken.

Är det kanske så att boken har tagit så mycket tid att du varit tvungen att tacka nej till en del annat?

Nej, det har det inte. Jag bara gasar och pusslar ihop allt efterhand. När man gör så mycket samtidigt, så är det viktigt att vara effektiv och planera sin tid med omsorg, och kanske acceptera att man – under en viss tid – inte har så mycket fritid. För mig är det helt ok att tänka ”nu är det en intensiv period men jag hittar någon lucka där jag kan återhämtar mig”.

Vilken del av ditt jobb känns minst som en arbetsuppgift, och mer som hobby?

Oj, den som jobbar med mig vet att jag blir en liten robot, en maskin. Alltså jag går in med: “det här är ett jobb, det här ska bli skitbra”. Det är ett väldigt kreativt jobb, men jag ska leverera, replikerna ska sitta och alla jag jobbar med ska vara nöjda, så jag går väldigt in i ”jobbläge”. För mig är jobb, jobb. Men det är kul absolut, det är viktigt att det är kul, men det måste bli skitbra så jag måste vara där i tid. Jag är väldigt såhär, säger Zeina och slår med ena handryggen i den andra handflatan.