Acast avslöjar nya podd-rekord: ”Aldrig betalat ut så höga intäkter till kreatörerna”

Fredrik Hermansson

Poddbranschen växer väldigt snabbt, och inte bara i Sverige. Det är ett format som många föredrar att konsumera och en allt viktigare kanal inom bland annat influencer marketing. Influens.se har flertalet gånger skrivit om profiler som väljer att satsa på formatet samt om framgångsrika podcastkanaler.

Men bakom de flesta podcast-programmen står ofta ett poddbolag. Ett sådant är Acast, som till exempel har succépoddarna ”Spöktimmen”, ”Det skaver”, ”Rättegångspodden”, ”Mellan himmel och jord” med JLC och ”Värvet” med Kristoffer Triumf i sitt stall.

Företaget vittnar om att man aldrig någonsin har betalat ut så höga intäkter till sina kreatörer som man kunnat göra i år. Sedan starten 2014, har Acast genererat närmare 100 miljoner dollar i intäkter för sina kreatörer globalt och flera kreatörer kan ägna sig åt sina poddkanaler på heltid idag. Rättegångspodden och Spöktimmen är två exempel som under 2020 omsatte hela 4 miljoner kronor och gjorde 1 miljon kronor i vinst.

Idag finns det fler sätt än någonsin att kunna tjäna pengar på sitt skapande. För bara några år sedan så fanns det en bild av att det endast var de största poddarna som hade möjligt att monitisera sitt innehåll – idag finns det oändligt med alternativ för den som har som målsättning att kunna driva intäkter från sitt skapande, säger Fredrik Hermansson, nordisk chef på Acast, till Influens.se.
Har poddformatet blivit en självklar del i företagens marknadsbudget ännu?
Idag har vi på Acast i stort sett alla större annonsörer i Sverige hos oss. För cirka 10 år sedan var det en en helt ny och omogen marknad, men i takt med att utbudet har vuxit, och därigenom räckvidden, har podcast blivit en självklar del i annonsörernas mediemix. Podcastutvecklingen har drivits framåt tack vare att fler kreatörer har haft möjlighet att växa och kan tjäna pengar på sitt innehåll – något som vi tycker är otroligt viktigt för branschens fortsatta tillväxt.
Acast grundades i Stockholm, men har ett tiotal kontor med cirka 400 anställda, runt om hela i världen. Dessutom har man över 30 000 podcasts i sitt nätverk med totalt 300 miljoner lyssningar varje månad globalt, på alla plattfomar och appar. Men Sverige är, trots stora framgångar internationellt, en av Acasts mest mogna marknader.

Har pandemin haft någon effekt på poddbranschen? 

Tittar man på hur lyssnarbeteendet har förändrats under pandemin, så ser vi ett fortsatt ökat lyssnande i Sverige. En förändring vi såg under pandemin var att lyssningarna blev mer jämt fördelade under hela dagen, då vi exempelvis inte pendlade till jobbet i samma utsträckning. Sedan restriktionerna släpptes har lyssnandet dock fortsatt varit stadigt och fördelat på nästan samma sätt. Gällande investeringar från annonsörer så har vi på Acast haft ett fortsatt starkt år och tittar man exempelvis på årets andra kvartal så ökade Acasts intäkter med hela 130 procent, i jämförelse med samma period 2020, säger Fredrik Hermansson.

Under förra året landade intäkterna på 592 miljoner kronor, vilket är en ökning med 64 procent. Samtidigt som rörelseresultatet summerades till en förlust på -148 miljoner kronor. Och i år ska siffrorna ha varit fortsatt starka. Man har även nått en milstolpe när Acast börsnoterades i somras på Nasdaq First North Premier Growth Market.
När vi går in i det sista kvartalet 2021 är jag stolt över att kunna rapportera att Q3 var ytterligare en stark tillväxtperiod för Acast. Vår nettoomsättnings växte med 89 procent, 87 procent organiskt, där alla marknadssegment återigen bidrog till denna tillväxt. Europa levererade en intäktstillväxt på 84 procent, marknadssegmentet Amerika ökade med 111 procent och ”Övriga marknader” stod för 72 procent, skriver vd:n Ross Adams i kvartalsrapporten.
Men hur ser annonsstrategin ut egentligen? Matchar man poddreklamen med innehållet i ett poddavsnitt, eller med poddens kanaltema? Eller kör man samma annonser i alla program? De frågorna ställde vi till Fredrik Hermansson.

Idag erbjuder vi på Acast många olika annonsformat, skräddarsytt utifrån annonsörernas behov. Våra två mest populära annonsprodukter är Ads och sponsorskap. Ads är så kallade ”ljudspottar” som man som annonsör kan styra på olika sätt baserat på geografi, ålder, kön, intressen och mycket mer. Dessa ljudspottar är vanligtvis mellan 10 och 30 sekunder långa och är ett effektivt marknadsföringssätt när man vill ha så hög räckvidd som möjligt.

Sponsorskap är en form av redaktionellt samarbete i podcast – där programledaren i podden lyfter ett specifikt varumärke under ungefär 1,5 minut i podden. I sponsorskapet är det viktigt att budskapet som annonsörerna vill nå ut med speglar profilerna i podden och det som de vill associeras med och som deras lyssnare uppskattar.

Framåt är fullt fokus på alla delar av verksamheten, och det gäller inte minst innehållet. Nils Bergman, skaparen av Rättegångspodden, ska till exempel släppa ett nytt dokumentärformat ”Motiv”. Acast ska även släppa en egen färsk dramasatsning ”Saknad” med flera kända svenska skådespelare som Nina Gunke, Reine Brynolfsson, Alida Morberg och Julia Lyskova.

Innehåll är såklart ett stort fokus för oss och vi har mängder med stora lanseringar på gång i höst, säger Fredrik Hermansson och avslutar med:

2021 har varit ett fantastiskt år för podcasting i stort. Vi har turen att vara ett ungt tech-bolag och att podcasting är ett digitalt medium och därför har vi kunnat navigera genom pandemin på ett bra sätt. Vårt mål är att fortsätta inspirera och utbilda branschen kring genomslagskraften av podcasting och fortsätta att leverera branschens bästa verktyg till både kreatörer och annonsörer.