Acast delar med sig av sitt inlåsta innehåll: ”Ta med er egen betalvägg”

Ross Adams, vd på Acast

”Inte bara gynnsamt för publicister”.

Det är många aktörer som antingen testar hur, eller om, en betalvägg fungerar för deras verksamhet. Andra har en prenumerationsmodell implementerad sedan länge, och driver stora delar av sin affär med hjälp av trogna prenumeranter. Oavsett vilken grupp ett företag tillhör, är innehållet bakom betalväggen den mest centrala frågan.

Vad ska man erbjuda som kunderna vill betala för? Hur mycket innehåll behöver man ha? Hur ofta ska man uppdatera och fylla på sitt bibliotek?

Podcastbolaget Acast är en aktör som både erbjuder gratisinnehåll och möjlighet till prenumeration för att nå material bakom bolagets betalvägg. Nu väljer man dock att dela med sig av sitt inlåsta innehåll.

I ett färskt pressmeddelande skriver bolaget: ”Ta med er egen betalvägg och lägg till exklusivt podcastinnehåll för prenumeranter”. Det Acast erbjuder är en ny tjänst som man kallar för ”Acast+ Access”, som möjliggör för företag med en egen betalvägg att addera podcasts till sitt erbjudande.

Acast+ Access är banbrytande för företag som vill öka sina prenumerationsintäkter och göra sitt erbjudande ännu mer attraktivt gentemot konsumenter. I takt med att fler och fler målgrupper söker efter högkvalitativt podcastinnehåll, möjliggör vår teknik för leverantörer att enkelt möta den efterfrågan och fördjupa relationen till sina kunder. För företag som inte redan inkluderat podcast i sin prenumerationsstrategi, är detta ett av de enklaste sätten att få nya prenumeranter snabbt, säger Ross Adams, vd på Acast.

Förutom att prenumeranterna erbjuds reklamfria poddar och tillgång till avsnitt tidigare än andra, kan företagen som nyttjar den nya funktionen hantera annonsering, distribution och prenumerationerna via en och samma plattform. Dock kan företagen fortsätta att hantera sin egen abonnentbas och ha full kontroll över sin startsida för nya prenumeranter, flödet och användarupplevelsen.

Acast+ Access är inte bara gynnsamt för publicister, utan även för dess publik, som enkelt kan bli prenumeranter och omedelbart få tillgång till exklusivt podcastinnehåll i den appen de helst lyssnar i, säger Yasmin Bassi, produktchef på Acast.