Acast lägger ner sin podcast-app: ”Tiden är inne”

Ross Adams, vd på Acast

Efter nära åtta år väljer podcastbolaget Acast att lägga ner sin egen podcastapp. Anledningen är att man istället ska öka sin satsning på det öppna podcast-ekosystemet.

Appen har varit med oss från start, och har varit till stor hjälp i utvecklandet av våra tidigare tjänster och funktioner riktade till kreatörer och annonsörer. Nu är tiden inne för att än mer fokusera på vår framtida vision för Acast. Vi tror starkt på det oberoende och öppna podcasting-ekosystemet och för att leva upp till vårt löfte att vara helt plattformsoberoende så ska vi inte ha en egen app, säger Ross Adams, vd för Acast, i ett pressmeddelande.

Enligt företaget grundar man beslutet på att den användardata som man samlat in via appen numer ersatts av andra bättre datakällor, samt att en egen app inte stödjer bolagets vision gällande ett helt öppet podcastekosystem.

Den data appen levererat har under senare år ersatts av mer avancerad användardata från ett flertal olika källor. Den nyligen genomförda lanseringen av Acast+, och de prenumerationstjänster Acast+ erbjuder, innebär också att större volymer data kommer genereras baserat på lyssnarnas personliga podcastpreferenser.

Företaget uppger inget exakt datum för när appen kommer att stängas ner, men skriver att det kommer att ske under året. Nedläggningen av appen ska inte ha någon märkbar påverkan på Acasts intäkter eller antalet lyssningar, eftersom merparten av Acasts intäkter kommer från annonser som släpps i poddarna.

Vi vill fokusera på de produkter som skapar störst värde för våra kreatörer och våra annonsörer. Både vad gäller användbar data och intäkter har vi nu tillgång till flera andra produkter som kan ge oss och våra partners så mycket mer än vad appen kan, avslutar Ross Adams.