Acast lyfter historierna bakom podd-profilerna: ”En oberättad historia”

Lizzy Pollott (Foto: Acast)

”Deras investeringar gör det möjligt för våra poddkreatörer att fortsätta göra det de gör allra bäst”.

Idag är det den internationella podcastdagen, och dagen till ära har Acast förberett något speciellt. Poddbolaget har nämligen pratat med ett gäng poddskapare i sitt nätverk, för att höra deras berättelser.

Det finns många olika anledningar till att börja spela in en podcast, som att dela med sig av en oberättad historia, ge utlopp för en kreativ idé eller bygga en gemenskap. Oavsett anledning anser vi att podcasts är det perfekta sättet att göra sin röst hörd, skriver Acast i ett pressmeddelande.

Tanken är att inspirera fler till att utforska mediet. Därför har Acast vänt sig till poddkreatörer runtom hela världen, både profiler och varumärken som driver podcast hos Acast.

De som bland annat intervjuats är poddarna: Somna med Henrik, Leger om livet, The Guilty Feminist, Better Than Yesterday, Game of Roses och They Walk Among Us. Och de frågor man tagit upp är till exempel varför podd-mediet tilltalar dem, vilken inverkan poddandet har haft på deras liv samt hur kreatörernas poddresa har sett ut från start. Berättelserna har satts ihop till en kampanj döpt till ”Why I Podcast”, som kommer att synas i olika kanaler, bland annat på sociala medier i videomaterial samt i form av ljudklipp som sänds i Acasts podcastnätverk.

Vi vill dela med oss av historierna som fick några av våra poddkreatörer att plocka upp mikrofonen för första gången, säger Lizzy Pollott, marknadschef på Acast.

Även annonsörerna har fått en plats i satsningen, och McDonalds och Airbnb har bland annat fått berätta vilka fördelar podcasting har, hur mediet har påverkat deras verksamhet och varför podcasts är en viktig del av deras marknadsföringsstrategi.

Under det senaste året har vi jobbat med tusentals varumärken. Deras investeringar gör det möjligt för våra poddkreatörer att fortsätta göra det de gör allra bäst, och därför kändes det naturligt att involvera även dem i kampanjen och höra varför de fortsätter att investera i podcasts, säger Lizzy Pollott.