Acast utökar – lockar podcasts från Spotify och PodMe

Gabriella Ljungstedt, nordisk innehållschef på Acast.

Ska ge en miljon nya lyssningar. 

Acast kommer under hösten utöka sin podcastportfölj med 11 nya podcasts. Förvärvet inkluderar både nya format och existerande produktioner, som tidigare distribuerats av andra plattformar, däribland Spotify och Podme.

Med utökningen av podcasts kommer också flertalet nya profiler till plattformen. Bland andra influencers som TikTok-profilen Hedvig “Hästvig” Eklund, Amanda Colldén och The Olsson Sisters. Även Tone Sekelius och Beatrice Reiman, som driver podcasten vid namn ”Mikrofonkåt”, kommer till hösten bli en del av plattformen. 

Tillsammans förväntas de elva förvärven bidra med närmare en miljon nya lyssningar till plattformen. Acast hade under september i år över 35 miljoner svenska lyssningar, vilket är en ökning med 15 procent jämfört med september förra året.

Vi samarbetar kontinuerligt med kreatörer för att utveckla nya format och poddar samt etablerar partnerskap med befintliga program för att skapa en bred och relevant innehållsportfölj för våra lyssnare och annonsörer, säger Gabriella Ljungstedt, nordisk innehållschef på Acast.