Adverty, som säljer och producerar annonser i spel, har ingått ett exklusivt avtal med e-sportbolaget och spelnätverket Super League Gaming. Samarbetet innebär försäljning av ”icke-påträngande och relevanta” annonser i onlinespelplattform Roblox.
Engagemanget på plattformar som Roblox är av yttersta vikt för varumärken som vill engagera många av världens yngre målgrupper – vilket varumärken som Gucci och Disney redan har insett, säger Thorbjörn Warin, Chief Supply Officer på Adverty, i ett pressmeddelande och fortsätter:
Vi är mycket glada över att få närvara på den bästa och största dynamiska plattformen för in-game-annonser i Roblox, då det blir allt tydligare att in-game-annonser kommer att spela en viktig roll i metaverse. Annonsernas unika räckvidd på över 60 miljoner spelare per månad innebär en enorm – och i stort sett outnyttjad – potential för kontextuell varumärkesannonsering.
Allt som allt utökas Advertys portfölj med över 150 spel, där bland annat Super Leagues in-play-annonser i Roblox metaverse ingår – en av världens populäraste spelplats med över 200 miljoner spelare månadsvis. Adverty förvärvade även rätten att arbeta med Super League Gaming i USA och Latinamerika
Varumärken världen över får nu direkt access till hela Super Leagues “kidsafe”-metaverse utbud genom premium-partners som Adverty. I dessa regioner kommer annonsörer att kunna nå en mycket åtråvärd målgrupp bestående av miljontals passionerade spelare. Oavsett om det är genom dynamiska in-game-annonser, anpassade metaverse- integreringar, immersiva varumärkesupplevelser eller sociala spelupplevelser skapade av spelarnas favoritkreatörer, är vi fast beslutna att tillhandahålla end-to-end-marknadsföringslösningar inom metaverse på global skala, säger Mike Wann, strategichef på Super League.
Nyheten kommer strax efter att Super League förvärvat Bloxbiz, en plattform för metaverse-miljöer. Något som ska stärka ”monetäriseringen och leveransen av organiska varumärkesannonser”.
Annonserbjudanden i metaverse kommer så småningom att betraktas på samma sätt som bannerannonser på traditionella webbplatser, eller rent av som annonser i den fysiska världen. Roblox är den idealiska platsen för många varumärken som vill bygga upp en närvaro och integrera tillgångar i redan befintliga upplevelser eller bygga dedikerade världar inom plattformen. Dessutom låter in-game-annonsering marknadsförarna kvantifiera och bevisa annonsernas genomslagskraft, säger Thorbjörn Warin.