Företag vill betala med produkter – då lockar casinosajterna med lön

Sofie "ImSoff" Hedegren / CSGOEmpire

Spelreklam är skadligt men ansvaret ligger inte bara på streamern, menar Sofie ”ImSoff” Hedegren.

Casinoreklamen flödar på streamingplattformen Twitch, enligt Kulturnyheternas senaste granskning gör så många som åtta av tio svenska toppstreamers reklam för nätcasinon. Men det är inte bara nätcasinon som marknadsförs på plattformen. I spelet Counter-strike kan man genom så kallade “skins” förändra utseendet på sina vapen och genom åren har det växt fram en stor marknad för dessa skins, som i sällsynta fall kan värderas till miljonbelopp.

Att skins kan ha ett värde i pengar innebär att de även kan användas som intsats i spel, så kallad skingambling, där skins kan omvandlas till pengar. Flera av dem är dessutom oreglerade – och olagliga. Reklam görs i livestreams, på en plattform där åldersgränsen inte är högre än 13 år.

Heaton om kritiken: “Stolt över det jag gör”

Sampev2 och Heaton är två stora streamingprofiler som gör reklam för den här typen av spel, som trots den påstådda 18-årsgränsen ofta saknar regelrätta ålderskontroller. När Uppdrag granskning gjorde ett inslag om skingambling ville de två profilerna inte kommentera saken i programmet. Men i en livestream på Twitch svarar Heaton, som egentligen heter Emil Christensen, på kritiken och säger att han inte gjort något fel och att han är stolt över det han gör.

Det är inte rätt att börja jaga streamers, som är jävligt noga med att säga att det är 18 års åldersgräns, när det här finns överallt. Jag tycker det är häxjakt, ärligt talat.

Samuel ”SampeV2” Stronegger väljer däremot att sluta marknadsföra casinon och skingamling, efter SVT:s granskning. Det meddelade han i en livesändning igår kväll.

Vi är klara. Vi har haft jävligt kul, men om det bidrar till att kids börjar spela, att pengar försvinner, att det startar ett beroende – då vill jag inte vara där, då säger jag ifrån.

“Det är pengarna det handlar om”

Sofie Hedegren, även känd som ImSoff, har varit aktiv som streamer i 10 år och är medveten om att Twitch är en plattform där många gör reklam för olika typer av casinospel. Anledningen? Det betalar bra och de betalar med pengar.

De flesta företag betalar i produkter, vilket om man vill göra streaming till ett heltidsjobb inte fungerar. Casinon, och speciellt skinscasinon som det talas om i granskningen, har alltid erbjudit en månadslön. Utöver det även en provision på varje “enrollning” som streamern gör. Så man kan också förstå varför det förekommer så mycket på Twitch, säger hon till Influens.

Hon ger ett exempel på hur mycket pengar streamers kan dra in till spelsajterna, som alltså senare också kan finansiera ytterligare reklam. Ludvig Roselius Bäckman, känd som Luddze, har knappt 17 000 följare på Twitch. Som en del av ett samarbete fick han 50 000 kronor, för en timmes reklam. Marknadsföringen genererade 22 5000 spelande personer, som totalt spenderade fyra miljoner kronor. 

Tänk då hur mycket mer Sampev2 och Heaton drar in, som är betydligt mycket större och har mer inflytande än honom. I slutändan tror jag det är pengarna de handlar om, såklart Heaton inte bryr sig om han kammar in flera 100 tusen i månaden på att trycka på någon knapp i en stream någon timme.

“Många som är ansvariga här”

Sofie Hedegren tycker att man som streamer och stor profil har ett ansvar för vad man marknadsför på sina kanaler och de konsekvenser som marknadsföringen kan leda till.

Min åsikt är att man som streamer har ett ansvar och jag tycker det är dålig stil att dom två största svenskarna på Twitch ignorerar och inte bryr sig speciellt när dom har en sån ung publik.

Samtidigt menar hon att det krävs skarpare reglering och att marknadsföring av “skadliga produkter”, som casinon och alkohol, inte borde vara tillåtet på sociala medier, i den utsträckning det är nu.

Det är många som är ansvariga här, inte enbart streamern.