Alexandra Nilsson sätter ner foten: ”Det är på tiden att klädföretag börjar inse”

Alexandra Nilsson

”Kollektionen ska passa alla kvinnor”. Så skrev Bubbleroom på sajten när Alexandra Nilssons nya kollektion lanserades i dagarna. Det är Alexandras andra kollektion för modesajten, men den första med ett utökat storleksintervall som går från 34 till 48 vilket motsvarar XS till XXXL.

Att växa upp i dagens samhälle är svårt då vi ständigt matas av sjuka ideal. Jag själv har blivit väldigt sjuk och utvecklade ätstörningar på grund av detta. Efter en lång resa har jag äntligen insett att det finns viktigare saker än att få på sig storlek 34. Så nu när jag har återhämtat mig från min sjukdom så vill jag bidra till en mer inkluderande livsstil, som bland annat innefattar en kollektion med utökade storlekar, säger Alexandra Nilsson till Influens.se.

Alexandras kollektion består av 25 plagg och innehåller allt från klänningar till biker shorts och matchande toppar. De som hann skriva upp sig på vip-listan innan lanseringen fick shoppa lite tidigare än alla andra, något som väldigt många var taggade på.

Vi har fått jättefina reaktioner på kollektionen och det var nästan 10 000 personer som signade upp sig till att ta del av vip-shoppingen, säger Kristin Hars, Chief Commercial Officer på Bubbleroom.

Några produkter har redan sålt slut, bland annat en grön klänning med knappar fram, som flitigt har visats upp av andra influencers som Kenza och Therese Lindgren de senaste dagarna. Så den sålde snabbt slut vilket är fantastiskt roligt!

Bubbleroom har ju vissa plagg som har ”extended sizes”, alltså utökade storlekar. Varför är inte alla plagg inkluderade i detta? 

Vi vill ge alla kvinnor, oavsett storlek, möjlighet att köpa feminina och glammiga kläder så under det senaste året har vi börjat utveckla vårt extended sizes-koncept. I dag är det framförallt vårt egna varumärke Happy Holly som går hela vägen upp till storlek 52/54, men från och med nästa vår kommer vi att gå upp till storlek 52 på flera delar av Bubblerooms sortiment, säger Kristin Hars och fortsätter:

På sikt är vår ambition att alla plagg ska finnas tillgängliga i alla storlekar. Men det krävs en annan typ av kompetens, både internt och hos leverantörer, för att säkra bra kvalité på passform när man går upp i storlekarna. Så vi har internt lagt ner mycket tid det senaste året på att bygga upp den här kompetensen.

Alexandra, vad har du fått för reaktioner efter lanseringen? 

Responsen har varit fantastisk! Flera följare och kunder har hört av sig och berättat hur underbart det känns att vara inkluderad i storleksskalan och att dom älskar plaggen, säger Alexandra Nilsson och tillägger:

Jag hoppas att andra klädmärken och influencers ser detta och blir inspirerade att utöka storlekarna i sina kollektioner. Normen är inte xxs till s, och det är på tiden att klädföretagen börjar inse det också.