Alicia Pierrou om skiftet i sociala medier: ”Flera föll plötsligt bort”

Alicia Pierrou (foto: Massfluencer)

”Vissa influencers kommer inte orka, vilja eller kunna hänga med”.

För några veckor sedan berättade influencern Therese Lindgren, i en av sina Youtube-videor, att hon har haft en sämre period på social medier. Hon berättade att hon har färre visningar på sin Youtube-kanal än tidigare, samt att hon aldrig tjänat så lite pengar som den här våren. En utmaning som många av hennes branschkollegor tampas med. Algoritmerna på sociala medier har förändrats vilket i sin tur har minskat många profilers räckvidd med nästan hälften, säger influencercoachen Alicia Pierrou, från byrån Massfluencer, till Expressen.

LÄS ÄVEN: Therese Lindgrens bikt: ”Har aldrig tjänat så lite pengar”

Något annat som också har utmanat de traditionella influencerprofilerna, som främst jobbar med bilder, är Tiktok-boomen. För att lyckas på plattformen behöver kreatörerna engagera och öka siffrorna i flera parametrar, eftersom algoritmen räknar in allt från likes och följare till antal visningar och tiden som användare tittar på en video. Det betyder alltså att det gäller att hålla kvar användarna så länge som möjligt, något som kräver att man verkligen vet vad ens målgrupp är intresserad av.

Enligt Alicia Pierrou kommer det kommande skiftet att märkas av i branschen.

Generellt krävs det manusarbete för influencern, när den ska publicera en video. Vissa influencers kommer inte orka, vilja eller kunna hänga med, säger hon och fortsätter:

Jag tänker att vi är i ett skifte. Ungefär som när vi gick från bloggare till Instagram, då var det flera som plötsligt föll bort, eftersom de inte ville synas på bild eller ta mycket bilder.