Alla kör på med nyhetsbrev men varför? – ”lägger mellan 15 och 20 timmar”

David Borg, Michelle Vistam och Julius Gunnilstam

”Ett livesänt experiment”.

Marknadsföringsbranschen jobbar stenhårt för att hålla sig i framkanten, att hitta rätt strategier snabbt och ha koll på marknaden. Men något som inte utvecklats speciellt mycket, men som alla – även aktörer i andra branscher – fortsätter att satsa på är nyhetsbreven. De där mejlen som en grupp personer – som själva anmält sig – får en gång i veckan, eller mer ofta eller mer sällan beroende på avsändarföretag.

Idag är nyhetsbreven större än någonsin i den svenska byråbranschen, skriver Resumé i en artikel. Trenden ökade speciellt mycket under pandemin, och har hållit i sig sedan dess. De flesta brev handlar om ”visste-du-att”-artiklar och tips. Och de som, enligt Resumé, lyckas extra bra är byråerna Borg Owilli samt Chiffer, som har 1000 respektive 1500 prenumeranter med 52 och 35 procentig öppningsfrekvens.

Borg Owilli är en av dem som började med nyhetsbrev under pandemin, och lägger runt 12 timmar varje månad på sitt brev.

Det är rätt många unga hos oss som har bra förståelse för vad som händer på internet och ibland får förklara för mig varför något har blivit viralt på Tiktok. I nyhetsbreven försöker vi sätta saker och ting i en kontext så att läsarna kan begripa dem, och de möjligheterna finns inte riktigt i sociala kanaler. Av all extern kommunikation vi gör är nyhetsbrevet det vi får absolut mest hejarop för, säger David Borg, partner på Borg Owilli.

Michelle Vistam, copywriter på Chiffer, är den som ansvarar för byråns nyhetsbrev som man lägger mellan 15 och 20 timmar på varje månad.

Tanken är att det ska marknadsföra byrån i stort. Vi ville hitta ett sätt att ha regelbunden kontakt med de som är nyfikna på oss. Om man dagligen säger till sina kunder att de måste kommunicera på mottagarens villkor måste vi se till att göra det själva också, säger hon och kallar brevet för ”ett livesänt experiment”.

Nån form av dröm är att bygga ett community kring nyhetsbrev där alla delar erfarenheter och tankar.

Abby World startade sitt utskick år 2017. Idag når brevet ut till cirka 500 prenumeranter, och innehåller länktips.

Det är ett utmärkt tillfälle att själv scouta artiklar och händelser som skett senaste veckan och ”tvingas” paketera dem, fånga essensen av vad som sker i världen just nu. En bra motor för att bli en bättre omvärldsspanare, säger Louise Ljungberg, Deputy CEO och Communications Strategist på Abby World.

En annan aktör som var tidig på nyhetsbrev-bollen är Influens systersajt Ehandel. Redan år 2010 började branschtidningen att fånga upp sina läsare i mejlkorgen. Julius Gunnilstam är medgrundare av Ehandel och av det framgångsrika nyhetsbrevet som hade 13 000 prenumeranter som mest. I det skrev Ehandel en personlig genomgång av veckan.

Vi höll på med vårt veckobrev i 10 år. Eftersom vårt brev sammanfattade veckan som gått så var det ju delvis ett pågående arbete under hela veckan. Men det tog nog en halvdag, allt som allt, att få ihop. Det blir en hel del småpill och vi hanterade även annonser manuellt i varje brev, säger han.

Men trots ett framgångsrikt brev, lades satsningen ner år 2020 och har ersatts med kortare veckobrev fokuserade på länktips.

Nyhetsbrev är fortfarande en riktigt bra kanal för att nå ut och bygga en community kring. Underskatta dock inte vilken tid det kan ta. Det är bra om man baserar det delvis på befintligt arbete som man kanske sammanfattar eller skapar en unik vinkel kring. Eller ”behind the scenes”-innehåll som följarna annars kanske inte hade fått se, avslutar Julius Gunnilstam.