Allt fler blir influencers – annonslänkarna gör comeback: ”Tydlig skillnad i resultat”

skärmdumpar från Metapic.com / Sofia Wolkert, Team Leader Client Management Nordics på Metapic

Metapic om varför affiliatenätverken blivit så populära.

Annonslänkar är på väg tillbaka som en populär intäktskälla för influencers, det nämndes även när Influens bad fyra byråer spå de stora trenderna inom influencer marketing 2024.

Influencerhubben Metapic håller med om att annonslänkars popularitet, bland både stora och små influencers, har ökat de senaste åren. De har framförallt sett en ökning i antalet aktiva profiler i deras nätverk, som använder sig av just annonslänkar.

Anledningen kan dels ha att göra med att det finns många fler influencers idag tack vare kanaler som till exempel Tiktok och Snapchat, eller att det finns fler olika typer av influencers idag jämfört med för fem till tio år sedan, när titeln “influencer” främst tillhörde den så kallade ”blogg-eliten”, säger Sofia Wolkert, Team Leader Client Management Nordics på Metapic, till Influens.

Konsumenter vill ha genuina rekommendationer

Sofia Wolkert säger att en annan faktor som bidragit till att annonslänkar har ökat i popularitet kan ha att göra med att konsumenter börjat värdesätta genuina rekommendationer mer än betalda samarbeten.

Vi kan se en tydlig skillnad i resultat när influencers använder sig av våra länkar och organiskt rekommenderar produkter som de genuint tycker om, jämfört med betalda samarbeten som ofta kan kännas lite mer inövat. Relationen mellan både kreatören och annonsören stärks när rekommendationerna kommer naturligt, men även relationen mellan följarna och kreatören.

“Otrolig försäljningspotential och tillväxt”

Affiliate har, enligt Sofia Wolkert, en ljus framtid inom influencer marketing. Hon menar att styrkan och köpkraften från influencers kanaler växer och blir viktigare i samband med att dagens influencers hittar alltmer kreativa sätt att engagera sig med sina följare.

Vi kan även se att annonsörer börjar planera och budgetera alltmer för marknadsföring via influencer-kanaler.  Genom att samarbeta med företag som oss på Metapic, så får företagen både översikt på skapat content men också tillgång till säljdata för att kunna ta rätt investeringsbeslut när det kommer till vilka kanaler som fungerar bäst och vilka profiler som passar deras varumärke.

En fördel med affiliate är att datan är lätt att kontrollera och länkarnas framgång är enkel att spåra. En annan är att det är ett ganska enkelt sätt för influencers att snabbt kunna göra kreativt innehåll till en försäljningskanal, något Sofia Wolkert säger att Metapic gör sitt bästa för att möjliggöra för kreatörerna.

Metapic strävar alltid efter att göra det möjligt för kreatörer att så enkelt som möjligt skapa en annonslänk och rekommendera produkter från sina favoritvarumärken. Det leder i sin tur att organiskt och genuint content skapas till annonsörer varje dag.