Aysha Jones tar över Färg: ”Kändes helt absurt”

Aysha Jones

Influencern och aktivisten Aysha Jones, med nära 20 000 följare på Instagram, är bland annat känd som grundare av organisationen Black lives matter i Sverige. Nu jobbar hon att nylansera sminkföretaget Färg, som hon nyligen fick in finansiering till via Almi. Det rapporterar Breakit.

Aysha har tidigare samarbetat med företaget i rollen som influencer, men i höstas hörde grundaren Birgitta Lagerholm av sig till Aysha och föreslog att hon skulle ta över bolaget.

Hon sa att hon vill att jag köper bolaget för att driva det vidare. Det hade varit jätteroligt, men det kändes också helt absurt. Var skulle jag få tag i de pengarna? säger Aysha Jones till sajten.

Annons:
Annons:

I december 2021 under Gasellgalan träffade Aysha Britta Burreau, vd på Almi, och Almis Stockholmschef Carl-Henrik Koit. Och nu rapporterar Breakit att finansieringen, som Aysha sökt, har godkänts och att affären har ”gått i lås”.

Aysha Jones vill dock varken kommentera ifall det handlar om ett lån eller en investering samt avslöja hur mycket pengar det rör sig om, men att det är ”några miljoner kronor”.

Nu laddar bolaget för att nylansera företaget Färg med Aysha Jones som vd och ensam ägare, något man planerar att göra den 8 mars på internationella kvinnodagen.

Kvinnor har länge fått kämpa sig in i näringslivet. Nu är fler av oss här, så nu gäller det att hjälpa andra kvinnor att ta sig in. Kvinnor börjar bli lite mer grabbiga i den meningen, att vi lyfter varandra mer än tidigare. Vi måste hjälpas åt för att öppna upp det väldigt vita, mansdominerade, homogena näringslivet.

Gällade företaget kommer Aysha att fortsätta driva bolaget i samma riktning som grundaren Birgitta Lagerholm gjorde, men hon kommer att utveckla och digitalisera en del av Färgs erbjudande. Siktet är även inställt på en internationell expansion.

Det är ett bra varumärket som det går bra för och jag delar värderingarna som finns i företagskulturen, avslutar Aysha Jones.

Annons:
Annons:

Under 2021 omsatte Färg, som grundades 2004, 3,4 miljoner kronor. Samtidigt som resultatet uppgick till 357 000 kronor.