Så trängde barnrättsorganisationen igenom Black friday-bruset.
Tidsperioden runt Black friday är en svår tid för företag att sticka ut. Kampanjer och rabatterade erbjudanden tar över flödena på sociala medier. I ett inlägg skapat av Erikshjälpen skriver de att de inte har en chans att nå ut i bruset och ber därför om att få låna följarnas konto.
Inlägget, som består av flera bilder med text i, förklarar att barnrättsorganisationen inte har samma ekonomiska förutsättningar att nå ut under Black friday. Genom att ”låna” andra Instagramkonton under 24 timmar hoppas Erikshjälpen att, på organisk väg, kunna nå ut till fler människor med sitt budskap.
För oss har det viktiga alltid varit att få fram vårt budskap i Black week-bruset. Det är så många erbjudanden som swishar förbi och skriks ut. Därför betyder det så mycket att vi får låna människors konton så att vårt budskap, att över 43 miljoner barn är på flykt, kan bryta igenom bruset. Vi är så enormt tacksamma till alla som lånar ut sina konto, säger Anton Eriksson från Erikshjälpen i en kommanter till Influens.
“Över förväntan”
Exakt hur många som nåtts av inlägget kan Erikshjälpen inte svara på, inte heller kan de nämna några namn på några stora profiler som delat inlägget. Men Influens har lyckats uppfatta flera “stories” där användare har delat vidare Erikshjälpens inlägg. Många av dem har omkring 1500 följare, och några har mellan 20 000 och 40 000 följare.
Spridningen av inlägget har gått över förväntan. Vi ville att det skulle spridas organiskt och under kvällen igår och idag verkar det ha fått luft under vingarna – vilket vi är väldigt glada över! Det är ju konton av olika storlek som sprider inlägget och det är exakt vad vi vill komma åt.
Några av de som delat inlägget är Linda Hörnfeldt, som berömde Erikshjälpen för bra marknadsföring och uppmuntrade någon med över 100 000 följare att dela inlägget. En annan som valt att dela inlägget är hållbarhetsinfluencern Lizette Svensson.